Råd och stöd

Boka möte med bygglovshandläggare innan du skickar in ansökan till oss för snabbare start och komplett ansökan.

Bra att veta

Du är välkommen att kontakta oss eller boka rådgivning om du har frågor om ditt ärende. Men vi har inte möjlighet att granska alla omständigheter, godkänna handlingar eller lämna några besked om lov eller startbesked på förhand. För att vi ska kunna ta ett beslut behöver vi få in fullständiga uppgifter.

Förbered ditt byggärende

För att komma igång rekommenderar vi att du börjar med att besöka Vanliga byggåtgärder. Där hittar du steg-för-steg-guider som tar dig genom hela processen, från att inleda din ansökan till att få ditt bygglov godkänt. Du hittar även information om nödvändiga dokument och en översikt av de olika stegen i bygglovsprocessen.

Boka rådgivning för ditt bygglov

På de flesta torsdagar erbjuder vi kostnadsfri rådgivning med våra bygglovshandläggare. Du kan välja mellan fysiskt möte, digitalt möte via Microsoft Teams eller telefonsamtal. Nedan finns en översikt över hur mötet fungerar, vad vi kan hjälpa dig med och hur du kan förbereda dig för samtalet.

Vid ditt bokade besök kan vi hjälpa dig med följande:

  • Utreda om du behöver bygglov.
  • Förklara detaljplaner och planbestämmelser.
  • Ge dig råd om kostnader och de dokument samt ritningar som krävs för din ansökan.

Observera att vi inte kan fatta beslut eller ge mer djupgående tolkningar av bestämmelser och eventuella avvikelser från detaljplanen. För att göra det måste du lämna in en ansökan eller anmälan som vi kan behandla och sedan fatta beslut om.

Boka ditt möte via e-tjänst

Förbered dig inför mötet:

  • Ladda upp ritningar, kartor och foton när du bokar din tid. Det hjälper handläggaren att förstå ditt ärende bättre.
  • Du kan också hitta detaljplaner på Planarkivet genom att ange fastighetsbeteckning eller adress.

Om mötet:

  • När du bokar rådgivning kan du välja att ha mötet på plats, via Microsoft Teams eller telefon.
  • För att använda Microsoft Teams behöver din dator, mobiltelefon eller surfplatta vara uppkopplad till internet. Läs mer om hur du gör på Microsoft Teams webbplats.
  • Varje mötestid är 20 minuter och bokningsbara tider finns mellan 13.00 och 16.00.
  • När du bokar, var så detaljerad som möjligt om ditt ärende och ladda upp handlingar för mötet.
  • Om du väljer att ha ett fysiskt möte, kommer en handläggare att hämtar dig när det är din tur.
  • Om du väljer Microsoft Teams skickar vi en möteslänk via e-post.
  • Om du väljer telefon ringer handläggaren upp dig på det angivna telefonnumret vid mötets början.

Om ditt pågående ärende:

  • Om du redan har ett ärende hos oss, kan du direkt kontakta din handläggare via e-post eller Mina sidor om du använt e-tjänsten för ansökan.

Rådgivning för företagare

Företagsservice kan hjälpa dig som företagare med ditt ärende. Hit kan du vända dig för att få svar på dina bygglovsfrågor eller för att få ett samordnande stöd vid större och mer komplexa ärenden. Du kan också kontakta vår kundtjänst direkt om du har frågor om bygglov.

Du kontaktar Företagsservice genom vår e-tjänst. Du kan även kontakta oss på telefon (tonval 5)

Kontakta Företagsservice via e-tjänst.

Läs mer om Företagsservice och se vad vi kan hjälpa dig och ditt företag med

Få hjälp av en energi- och klimatrådgivare

När du planerar att bygga kan våra energi- och klimatrådgivare hjälpa dig med tips om hur du gör din byggnad energieffektiv.

Läs mer om energieffektivisering och hur du får kontakt med energirådgivningen

Kontakta kundtjänst

Vi hjälper dig med ärenden som att svara på enklare frågor, skriva ut blanketter, ta emot handlingar i receptionen eller guida dig genom kommunens webbplats.