Gävle kommuns stödåtgärder för företag med anledning av coronavirusets effekter

Gävle kommun har satt in ett antal åtgärder för att mildra konsekvenserna av coronaviruset för företagen. Bland annat finns stödpaket till lokala verksamheter, utökad företagsservice och kortade betaltider.

Stödpaket till lokala näringsverksamheter

Spridningen av coronaviruset har lett till att flera näringsverksamheter i kommunen har drabbats hårt. Gävle kommun har identifierat ett antal åtgärder som syftar till att mildra konsekvenserna av vikande inkomster för företagen.

Åtgärderna:

Platsupplåtelse för uteservering

  • Ingen årlig avgift tas ut för platsupplåtelse för uteservering för 2021.

Livsmedelstillsyn och serveringstillstånd

  • Den årliga kontrollavgiften för livsmedelstillsyn för år 2021 nollställs. Det innebär att en så kallad ”nollfaktura” skickas ut till företag som bedriver verksamhet inom restaurang, pizzeria, hotell, café eller bryggeri. Nollfakturan är ett underlag för årlig avgift och ett coronastöd. Företagaren/mottagare av fakturan behöver inte göra något.
  • Ingen årlig avgift tas ut för serveringstillstånd under år 2021.

Krögardialog

  • En Krögardialog har inrättats med syfte att representanter från kommunen och restaurangbranschen gemensamt ska få möjlighet att diskutera tillsyns- och avgiftsfrågor med anledning av coronaviruset (covid-19), men även övriga bransch- och näringslivsfrågor med syfte att stödja restaurangbranschen på kort och lång sikt.

Fakturor för 2022

Fakturering och kostnader för platsupplåtelse av uteservering, årlig kontrollavgift för livsmedelstillsyn och årlig tillsynsavgift för serveringstillstånd återgår till normal hantering och kostnad från och med 1 januari 2022.

  • Ekonomiskt stöd har utbetalats till de företag som under 2020 har betalat avgifter för platsupplåtelse för uteservering- Stödet motsvarar avgiften.
  • Ekonomiskt stöd har betalats ut till de företag som betalat årlig kontrollavgift för livsmedelstillsyn för år 2020 och årlig tillsynsavgift för serveringstillstånd för år 2020. Stödet riktade sig till de företag som bedriver restaurang, pizzeria, hotell, café eller bryggeri och motsvarade avgiften för tillsyn och kontroll. Fakturan för 2020 års avgift skulle vara betald innan stödet kunde ha betalats ut.

Återbetalning av stöd för 2020

Företag som varit berättigad stöd för 2020 har fått detta utbetalt, antingen via e-tjänst eller en utbetalningsavi. Sista datum för anmälan via e-tjänsten var 17 maj 2021. Om inget utbetalningsalternativ angavs senast 17 maj 2021 skedde utbetalningen via utbetalningsavi.

Kontakta kundtjänst

Har du frågor kring fakturering är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst på telefon 026-17 80 00 (tonval 5 för företagare) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se 

Utökad kapacitet inom Företagsservice

I samband med utbrottet av coronaviruset (covid-19) har näringslivsenheten utökat sin kapacitet inom Företagsservice för att kunna hantera fler förfrågningar och samordningsärenden. Genom Företagsservice får du hjälp med att komma i kontakt med rätt aktör eller myndighet för vidare råd och hjälp, bland annat kring de stödåtgärder som lanserats med anledning av coronaviruset.

Du når Gävle kommuns Företagsservice på 026-17 80 00 (tonval 5) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se.

Kortade betaltider

Fram till och med den sista februari 2022 sker betalningar till kommunens leverantörer så fort de är attesterade. Betalning sker nästföljande vardag oavsett fakturans förfallodatum. Du som är leverantör behöver då inte vänta upp till 30 dagar utan får betalningen snabbare.

Från och med den första mars 2022 betalas fakturorna som vanligt på förfallodatum.

Information om fakturor från livsmedelskontrollen

Har du frågor gällande fakturor från livsmedelskontrollen, är du välkommen att kontakta oss på e-post gavle.kommun@gavle.se eller ringa 026-17 80 00 (välj tonvalsalternativ 4, samhällsbyggnad, miljö och trafik).

Du kan välja att få en avbetalningsplan genom att ringa 026-17 80 00 (tonval 4). Ange vem du är och från vilken verksamhet du ringer ifrån. Ha tillgång till fakturan och fakturanummer.

Om verksamheten upphör kontaktar du oss i första hand på e-post gavle.kommun@gavle.se. Om du däremot inte har e-post går det bra att ringa 026-17 80 00 (tonval 4). Ange vilken verksamhet det gäller, adress till verksamheten, när verksamheten upphörde och till vilken adress du vill få din bekräftelse om avregistrering skickad till.

Om du av någon anledning inte har fått fakturan från 2020 och vill veta summan kan du höra av dig till oss på 026-17 80 00 (tonval 4) eller skickar e-post till gavle.kommun@gavle.se, så berättar vi vilken summa din faktura har.

Vanliga frågor och svar om företagande och näringsliv

Gävle kommun har med anledning av coronaviruset (covid-19) lanserat ett stödpaket för företag för att mildra konsekvenserna av vikande inkomster för Gävles företag. Läs mer om stödpaketet högre upp på denna sida.

Gävle kommuns näringslivsenhet har också utökat sin kapacitet inom Företagsservice för att hantera fler frågor och ärenden. Genom Företagsservice får du hjälp med att komma i kontakt med rätt aktör eller myndighet för vidare råd och hjälp, bland annat kring de stödåtgärder som lanserats med anledning av coronaviruset.

Du når Gävle kommuns Företagsservice på 026-17 80 00 (tonval 5) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se.

Samhällsbyggnadsnämnden har utökat perioderna för uteservering enligt följande:

  • Period 1 revideras till: 0324–0831
  • Period 2 revideras till: 0324–1009
  • Period 3 lämnas oförändrad
  • Period 4 revideras till: 0501–1009

De verksamheter som önskar senarelägga sitt öppnande eller pausa sin avgift under en viss tid får avgiften reducerad i motsvarande utsträckning.

Du ansöker om tillstånd för uteservering här. 

Verksamt.se har samlat all myndighetsinformation om coronaviruset (covid-19) som kan vara bra för dig som företagare att känna till. Läs mer om coronaviruset på Verksamts webbplats.