Anpassad grundskola

Anpassad grundskola är för de elever som inte bedöms kunna uppnå grundskolans kunskapskrav på grund av en utvecklingsstörning. Det är barnets hemkommun som beslutar om barnet ska få plats i anpassad grundskola.

Det här är anpassad grundskola

Anpassad grundskola är en skolform som är anpassad till de elever som inte bedöms kunna uppnå grundskolans kunskapskrav på grund av att de har en utvecklingsstörning.

Undervisningen är anpassad till varje elevs behov och förutsättningar. Utbildningen ska i stå stor utsträckning som möjligt motsvara grundskolans, men kursplanerna och kunskapskraven är anpassade till målgruppen.

Träningsskola

Inom anpassad grundskola finns en inriktning som heter träningsskola. Träningsskolan är för de elever som inte kan ta till sig hela eller delar av anpassas grundskolas utbildning. Istället läser eleverna i träningsskolan ämnesområden, exempelvis Kommunikation eller Vardagsaktiviteter

Integrerad skolgång i grundskolan

Elever som går i anpassad grundskola kan gå integrerad i en grundskoleklass. Det innebär att eleven går i grundskolan men läser ämnena enligt anpassad grundskolas kursplan eller en kombination av båda skolformernas kursplaner.

Utredning

Det är barnets hemkommun som beslutar om barnet ska gå i anpassad grundskola. Därför måste man först göra en utredning och den ska ske utan dröjsmål.

Utredningen ska kartlägga om eleven bedöms uppnå grundskolans kunskapsnivå och om eleven har utvecklingsstörning eller inte. Utredningen blir det underlag man använder när man beslutar om eleven ska erbjudas undervisning i anpassad grundskola.

Inom Utbildning Gävle finns rutiner som säkerställer en allsidig bedömning om barn/elever ska tas emot i anpassad grudskola. Alla aspekter ska vägas samman till en utredning. De bedömningar som krävs vid en utredning är:

  • Pedagogisk bedömning – förutsättningar att nå grundskolans kunskapsnivå
  • Psykologisk bedömning – barnets kognitiva förmåga
  • Medicinsk bedömning – hälsa och medicinska orsaker
  • Social bedömning – barnets förutsättningar i olika miljöer

Rektor/biträdande rektor ansvarar för att vårdnadshavare får veta vilka bedömningar som ska göras och deras delaktighet i dessa.

Beslut om mottagande i anpassad grundskola

Utbildning Gävle har ett inskrivningsteam som hanterar alla inkomna ansökningar. Inskrivningsteamet går igenom utredningen och ärenden före beslut om mottagande i anpassad grundskola.
I inskrivningsteamet ingår:

  • Inskrivningsansvarig
  • Skolläkare
  • Psykolog
  • Skolkurator
  • Specialpedagog

Det är inskrivningsansvarig som fattar beslut om elev ska erbjudas skolgång i anpassad grundskola eller inte. Inskrivningsansvarig avgör också om eleven ska läsa ämnen eller ämnesområden.

När beslut är fattat skickas det till vårdnadshavare tillsammans med en besvärshänvisning. (?)

Försöksinskrivning

Det förekommer ibland att man får beslut om anpassad grundskola på försök under högst 6 månader (Skollagen 7 kap 8 §). Vid beslut om försöksinskrivning ska ett datum för uppföljning finnas med.

Avbruten ansökan

Avbryts/återkallas en ansökan ska inskrivningsansvarig besluta att avskriva ärendet. (?)

Medgivande av inskrivning

För att eleven ska tas emot i anpassad grundskola behövs medgivande av vårdnadshavare. Om vårdnadshavare inte medger inskrivning ska barnet fullgöra skolplikten i grundskolan.

Vid frågor om anpassad grundskola och ansökan

Har du frågor kan du kontakta din förskola eller skola

Det går också bra att ta en direkt kontakt med rektor för anpassad grundskolas rektorsområde som också är Gävle kommuns inskrivningsansvarig via utbildning@gavle.se eller 026 – 17 80 00 eller 026 – 17 98 84.

Anpassad grundskola finns på följande skolor

  • Brynässkolan, årskurs 1-6
  • Sofiedalsskolan, årskurs 1-9
  • Stora Sätraskolan, årskurs 7-9
  • Ulvsäterskolan, årskurs 1-6 och träningsskola årskurs 1-9
  • Vallbacksskolan årskurs 7-9
  • Tallbo anpassad grundskola, årskurs 1-4 och träningsskola 1-9