Gävle kommun återgår till vanliga betaltider men fortsätter med flera coronaåtgärder

Två kvinnor på en uteservering.
I och med att de flesta restriktionerna i samhället har hävts återgår nu Gävle kommun till normalläge när det gäller fakturor och betaltider. Samtidigt kommer en del insatser som gjorts kopplat till pandemin blir kvar eller ses över för att även fortsättningsvis främja näringslivet.

Pandemin har gett oss nya erfarenheter och nya arbetssätt. När vi nu återgår till det normala vill vi bevara det som fungerat bra, säger Åsa Wiklund Lång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Från och med den första mars återgår Gävle kommun till den vanliga betaltiden för fakturor. Det innebär att fakturor kommer att betalas på förfallodatum istället för så fort de är attesterade.

Vi har under pandemin haft flera stödåtgärder för att hjälpa näringslivet under en väldigt tuff tid. Men nu återgår samhället till normalläge och det gör även vi, vilket innebär att ekonomiska lättnader i olika former samt betalningsrutiner återgår till det normala, säger Åsa Wiklund Lång, (S), kommunstyrelsens ordförande.

Under säsongen 2020–2021 utökade Gävle kommun tillfälligt ytorna för uteserveringar på allmän plats som en stödåtgärd under pandemin. Under våren kommer den insatsen att utvärderas och målet är att i år revidera riktlinjerna för uteserveringar för att, i första hand under kvällstid, möjliggöra för en utökning av ytor.

Vi har märkt att det här är både efterfrågat och uppskattat av de lokala krögarna såväl som Gävleborna. Vi kommer därför arbeta för en förändring som innebär att vi kan ha fler ytor för uteserveringar kvällstid på allmän plats, säger Daniel Olsson (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden.

En annan stödåtgärd som blir kvar är krögardialogen, där representanter från kommunen och restaurangbranschen gemensamt diskuterar bransch- och näringslivsfrågor med syfte att stödja restaurangbranschen på kort och lång sikt.

Vi kommer fortsätta ha täta dialoger med det lokala näringslivet genom bland annat krögardialogen och ännu fler företagsbesök. Dessutom kommer Företagsservice fortsätta att ha en utökad bemanning i vår för att även i efterdyningarna av pandemin kunna hålla en hög och snabb servicenivå när det finns behov att söka stöd och råd kopplat till pandemin, säger Mattias Durnik, näringslivsdirektör, Gävle kommun.

Gävle kommun har under pandemin utvecklat olika digitala tjänster däribland möjlighet att boka tid för digital bygglovsrådgivning. För företagen har det här underlättat praktiskt och den digitala rådgivningen kommer finnas kvar även framöver.

Den digitala rådgivningen har gjort oss mer tillgängliga. Tidigare var mötena fysiska och kunde innebära att företagaren behövde boka av en hel eftermiddag för att åka i väg. Nu behöver man bara sätta sig vid sin dator för att få rådgivningen, säger Anna Tengqvist, bygglovschef.

Om negativa pandemieffekter kvarstår eller återkommer så kommer vi att återuppta diskussionen om vilka insatser som kan vidtas. Vi vill också föra vidare dialog med näringslivet, hur vi kan utveckla våra arbetssätt och vår service ytterligare i ett vidare perspektiv, säger Åsa Wiklund Lång (S) kommunstyrelsens ordförande.