Riktlinjer för utförare av gruppboende i Gävle kommun

Här hittar du som utförare riktlinjer kring vilka moment i insatsen gruppboende enligt SoL som ska utföras, om kunden har behov och önskar få stöd med momenten.

Detta ska uppnås

Tillgodose behov av stöd, service, omvårdnad och tillsyn dygnet runt som inte kan tillgodoses med insatser i eget boende.

Arbetet ska utgå från nationella riktlinjer och evidensbaserade metoder som är adekvata för målgruppen och verksamheten. Arbetet ska ske utifrån ett hälsofrämjande, habiliterande och rehabiliterande arbetssätt. Personal stödjer med att kommunicera, göra tillvaron begriplig, förutsägbar och trygg samt planera framåt.

Fullvärdig lägenhet med andrahandskontrakt. Den fullvärdiga lägenheten består av rum med inredning och utrustning för personlig hygien, rum eller avskiljbar del av rum för samvaro och sömn och vila, rum eller del av rum, för matlagning. TV-licens ingår enligt Radiotjänst AB i boendeenhetens licens. Tillgång till bredband, om det är installerat i lokalerna.

Gemensamhetsutrymme för aktiviteter och att där gemensamt kunna inta måltider tillsammans finns. Tillgång till TV och radio i gemensamma utrymmet.

Meningsfull och aktiv vardag utifrån förmåga och intressen med möjlighet att delta i gemenskap och fritidsaktiviteter. Möjliggöra för den enskilde att ta del av kultur- och fritidsaktiviteter, dels som aktivitet på egen hand och i överenskommelse tillsammans med andra. Ledsagning exempelvis till hälsocentral, sjukhus, fotvård, frisör, inköp, post eller bank.

Personal finns tillgänglig dygnet runt som ser till att kunden har det bra, får hjälp med förflyttning, toalettbesök och så vidare. I överenskommelse med kunden kan verksamheten erbjuda kostnadsfritt trygghetslarm om det är ett alternativ till stationerad personal med sovande jour i verksamheten.

Kommunen har ett hälso- och sjukvårdsansvar upp till sjuksköterskenivå och samverkar med ansvarig läkare, arbetsterapeut- och fysioterapeut/sjukgymnast.

Hygien och på- / avklädning. Praktiskt stöd med egenvård, under förutsättning att det finns en skriftlig planering för egenvård av legitimerad medicinsk personal.

Planering, tillredning, duka, servera, äta/mata och diska. Efter önskemål kan mathållningen ske gemensamt med andra kunder i boendeenheten.

Städning (inklusive fönsterputs en gång per år), tvätt, klädvård och inköp.

Innehåll Post- och bankärenden uträttas.

Hantera en mindre summa kontanter (fickpengar) i överenskommelse med kund/företrädare.

Närvara och ge stöd med de insatser som behövs i livets slutskede.

Den som önskar kan anmäla önskemål om att få flytta till annan adekvat boendeenhet, s.k. överflytt. Vid sådan överflytt står kunden för flyttkostnaden. Vid verksamhetsförändringar, då kunden inte själv initierat en överflytt, står kommunen för flyttkostnaden.

Kunden ansvarar för att möblera lägenheten. Ibland behövs hjälpmedel för att underlätta arbetet för personalen, till exempel genom att plats för en lift kan ordnas. Ibland behöver man möblera om för att skapa en god arbetsmiljö.

Kunden betalar själv för mediciner och avgifter för läkarbesök, landstingets högkostnadskort gäller. Kunden tar emot besök i sin egen lägenhet, inte i gemensamma utrymmet.

Exempel på sådant som inte ingår:

  • Skötsel av husdjur.
  • Grövre städning, till exempel knäskura, sanering och ta ut stora mattor.
  • Flytta möbler och flyttstädning.
  • Putsa koppar och silver och rengöra kristallkronor.
  • Handtvätt och mangling.

Enligt beslut i kommunfullmäktige ges insatserna med behandlingskaraktär sedan 1 april 2011 och omvårdnaden är därför avgiftsfri, men kund betalar alla sina levnadskostnader.

Hyran (inklusive schablon för hushållsel) faktureras enligt Gävle kommuns hyressättningsmodell.

Uppföljning av riktlinjen

Upprättaren bevakar och initierar vid behov en revidering. En gång per år kontrolleras innehållet av upprättare och granskare. Revideringsdatum ändras därefter oavsett om förändringar i texten skett.

Granskare

  • Tf. förvaltningschef Lena Isokivelä
  • Myndighetschef Katarina Stistrup
  • Områdeschef Margaretha Eriksson
  • Biståndschef Britt-Inger Ärfström
  • Verksamhetschef Lena Johansson
  • Medicinskt ansvarig sjuksköterska Lisa Hartung
  • Chef Verksamhetsstöd Ewa Molarin