Personlig lämplighet att utöva verksamheten
För att få ett tobakstillstånd ska du:
- vara personligt lämplig
- vara ekonomiskt lämplig
- ha tillräckliga kunskaper om lagen och anslutande föreskrifter. Du ska ta fram ett skriftligt dokument, så kallat egenkontrollprogram, som visar att du har de rutiner som krävs för tobaksförsäljning.
Lämplighet hos den sökande
För att få ett tillstånd måste du visa att du, med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden, är lämplig att utöva verksamheten. Bevisbördan ligger hos den sökande. Det innebär att du som söker tillstånd måste bevisa att du är lämplig. Misstanke om olämplighet kan därför göra att du får avslag på din ansökan, om du inte kan motbevisa misstankarna. För att kunna göra en bedömning av din lämplighet gör kommunen en så kallad vandelsprövning vid vilken remisser skickas till Skatteverket, Kronofogden och Polismyndigheten.
Om du har varit inblandad i brottslig verksamhet gör vi i varje enskilt fall en bedömning utifrån brottets art, svårighetsgrad och betydelse för bedrivande av verksamheten.
När sökanden är en juridisk person, det vill säga en organisation, en förening, ett företag eller annan sammanslutning, omfattas även personer med betydande inflytande i denna av lämplighetskravet.
Du som har förvaltare kan inte beviljas tobakstillstånd.
Inför ansökan
Frågor du bör kunna svara nej på
Har du haft skatteskuld hos Kronofogden under de senaste 3 åren?
Är du dömd eller misstänkt för något brott under de senaste 3 åren?
Frågor du ska svara ja på
Kan du visa var pengarna kommer ifrån som du använder till uppstarten av din rörelse? Det måste visas med skriftliga dokument, till exempel kontoutdrag, skuldebrev eller liknande. Muntliga uppgifter är inte tillräckligt.
Om du har lånat pengar från en annan privatperson, till exempel en släkting, kan då även den personen svara ja på frågan ovan?
Ansök om tobakstillstånd
Du ansöker om tillstånd genom vår e-tjänst eller ansökningsblankett.