Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på inlämnade förslag
    • Tyck till om kommunens projekt och satsningar
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo och uppleva
    • Hitta en bostad
    • Bo och verka i Gävle
    • Evenemangskalender
    • Visit Gävle
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - Gävle kommuns stödåtgärder för företag med anledning av coronavirusets effekter


  •  Utbildning & barnomsorg
  •  Omsorg & stöd
  • location_city Bygga, trafik & miljö
  •  Kultur & fritid
  •  Företagare & etablering
  •  Kommun & politik



Coronapandemin: Information som rör kommunens verksamheter och dig som invånare eller företagare hittar du här.

  • Kommunens service
  • Information om coronaviruset
  • Företag och näringsliv – coronaviruset
  • Stödåtgärder för företag
skriv ut
Lyssna
Translate

Gävle kommuns stödåtgärder för företag med anledning av coronavirusets effekter

Gävle kommun har satt in ett antal åtgärder för att mildra konsekvenserna av coronaviruset för företagen. Bland annat finns stödpaket till lokala verksamheter, utökad företagsservice och kortade betaltider.

Stödpaket till lokala näringsverksamheter

Spridningen av coronaviruset har lett till att flera näringsverksamheter i kommunen har drabbats hårt. Gävle kommun har identifierat ett antal åtgärder som syftar till att mildra konsekvenserna av vikande inkomster för företagen.

Åtgärderna är som följer:

  • Ekonomiskt stöd betalas ut till företag som under 2020 betalat avgifter för platsupplåtelse för uteservering. Stödet motsvarar avgiften.
  • Ekonomiskt stöd betalas ut till företag som betalat årlig kontrollavgift för livsmedel för år 2020 och årlig tillsynsavgift för serveringstillstånd för år 2020. Stödet riktar sig till företag som bedriver restaurang, pizzeria, hotell, café eller bryggeri och motsvarar avgiften för tillsyn och kontroll.
  • En Krögardialog inrättas med syftet att representanter från kommunen och restaurangbranschen gemensamt ska få möjlighet att diskutera tillsyns- och avgiftsfrågor med anledning av coronaviruset (covid-19), men även övriga bransch- och näringslivsfrågor med syfte att stödja restaurangbranschen på kort och lång sikt.

Observera att fakturan, gällande årliga avgiften för år 2020, måste vara betald innan stödet kan betalas ut.

Hur utbetalas stödet

Är ditt företag berättigad till stödet så kan du få detta utbetalt genom att anmäla dina kontouppgifter direkt till kommunen via vår e-tjänst alternativt genom att du får en utbetalningsavi.

Gävle kommuns e-tjänst

Du identifierar dig med hjälp av bank-ID och anger till vilket bankgiro eller plusgiro stödet ska betalas ut. Om inget utbetalningsalternativ anges senast 2 maj 2021 sker utbetalning via utbetalningsavi.

  • Utbetalningsalternativ för ekonomiskt företagsstöd

    I denna tjänst kan du som företagare ange till vilket bankgiro eller plusgiro du vill ha stödet utbetalat.

En kreditfaktura kommer skickas ut som ett underlag för utbetalningen. Beloppet på kreditfakturan betalas ut till angivet bankgiro, plusgiro eller i form av en utbetalningsavi. Kreditfakturan kan inte användas som avräkning mot andra avgifter inom Gävle Kommun. Kreditfakturor skickas ut löpande under en längre period, då det är ett arbete som kräver en stor manuell hantering.

Sista datum för anmälan via e-tjänst är 2 maj 2021 

Att Gävle kommun väljer att skicka ut en kreditfaktura istället för att efterskänka avgiften beror på gällande regler om stöd till näringslivet. Ytterligare åtgärd som vidtas är att fakturor, gällande årliga avgifter för år 2021, för livsmedelskontroll, tillsyn enligt alkohollagen, miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd inte kommer att skickas ut i början på året; utan fakturering kommer ske efter den 31 oktober 2021.

Det tillkommer ingen ränta med anledning av det nya förfallodatumet för fakturor.

Kontakta kundtjänst

Har du frågor kring din faktura är du välkommen att kontakta Gävle kommuns kundtjänst på telefon 026-17 80 00 (tonval 5 för företagare) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se 

Utökad kapacitet inom Företagsservice

I samband med utbrottet av coronaviruset (covid-19) har näringslivsenheten utökat sin kapacitet inom Företagsservice för att kunna hantera fler förfrågningar och samordningsärenden. Genom Företagsservice får du hjälp med att komma i kontakt med rätt aktör eller myndighet för vidare råd och hjälp, bland annat kring de stödåtgärder som lanserats med anledning av coronaviruset.

Du når Gävle kommuns Företagsservice på 026-17 80 00 (tonval 5) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se.

Kortade betaltider

Från och med måndag 20 april sker betalningar till kommunens leverantörer så fort de är attesterade. Betalning sker nästföljande vardag oavsett fakturans förfallodatum. Du som är leverantör behöver då inte vänta upp till 30 dagar utan får betalningen snabbare.

Information om fakturor från livsmedelskontrollen

Har du frågor gällande fakturor från livsmedelskontrollen, är du välkommen att kontakta oss på e-post gavle.kommun@gavle.se eller ringa 026-17 80 00 (välj tonvalsalternativ 4, samhällsbyggnad, miljö och trafik).

Du kan välja att få en avbetalningsplan genom att ringa 026-17 80 00 (tonval 4). Ange vem du är och från vilken verksamhet du ringer ifrån. Ha tillgång till fakturan och fakturanummer.

Om verksamheten upphör kontaktar du oss i första hand på e-post gavle.kommun@gavle.se. Om du däremot inte har e-post går det bra att ringa 026-17 80 00 (tonval 4). Ange vilken verksamhet det gäller, adress till verksamheten, när verksamheten upphörde och till vilken adress du vill få din bekräftelse om avregistrering skickad till.

Om du av någon anledning inte har fått fakturan och vill veta summan kan du höra av dig till oss på 026-17 80 00 (tonval 4) eller skickar e-post till gavle.kommun@gavle.se, så berättar vi vilken summa din faktura har.

Vanliga frågor och svar om företagande och näringsliv

Gävle kommun har med anledning av coronaviruset (covid-19) lanserat ett stödpaket för företag för att mildra konsekvenserna av vikande inkomster för Gävles företag. Läs mer om stödpaketet högre upp på denna sida.

Gävle kommuns näringslivsenhet har också utökat sin kapacitet inom Företagsservice för att hantera fler frågor och ärenden. Genom Företagsservice får du hjälp med att komma i kontakt med rätt aktör eller myndighet för vidare råd och hjälp, bland annat kring de stödåtgärder som lanserats med anledning av coronaviruset.

Du når Gävle kommuns Företagsservice på 026-17 80 00 (tonval 5) eller via e-post gavle.kommun@gavle.se.

Samhällsbyggnadsnämnden har utökat perioderna för uteservering enligt följande:

  • Period 1 revideras till: 0324–0831
  • Period 2 revideras till: 0324–1009
  • Period 3 lämnas oförändrad
  • Period 4 revideras till: 0501–1009

De verksamheter som önskar senarelägga sitt öppnande eller pausa sin avgift under en viss tid får avgiften reducerad i motsvarande utsträckning.

Du ansöker som om tillstånd för uteservering här. 

Verksamt.se har samlat all myndighetsinformation om coronaviruset (covid-19) som kan vara bra för dig som företagare att känna till. Läs mer på Verksamts webbplats.

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • Telefon:
      026-17 80 00
    • E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2021 Gävle kommun