Hitta hållbara varor och tjänster

Gävle är fullt av smultronställen och verksamheter där du kan ta del av prylar och tjänster utan att köpa nytt. Du hittar dem i vår karttjänst Smarta kartan.

Karttjänst för hållbara alternativ

Tillsammans med andra kommuner erbjuder vi karttjänsten Smarta kartan, där du får hjälp att hitta hållbara alternativ i din närhet.

Öppna karttjänsten på smartakartan.se

I karttjänsten samlar vi bland annat cykelkök, odlingsmöjligheter och andra verksamheter där du kan

• hyra och låna
  • dela och byta
  • laga och återanvända
  • ge och få
  • köpa och sälja begagnat.

Visar den cirkulära delningsekonomin

Karttjänsten är ett sätt att visa upp den lokala delningsekonomin i kommunen. Delningsekonomin brukar kallas cirkulär, för att skilja den från en linjär ekonomi där nya produkter ständigt produceras, används och sedan slängs. Genom att återanvända, återvinna, hyra eller äga allt fler produkter tillsammans använder vi dem effektivt och minskar samhällets behov av nya resurser.

Smarta kartan är en del i vårt arbete för ett klimatneutralt Gävle 2035.

Läs om våra miljömål och vårt miljöstrategiska arbete