Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på inlämnade förslag
    • Tyck till om kommunens projekt och satsningar
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo & uppleva
    • Hitta en bostad
    • Visit Gävle
    • Evenemangskalender
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - Misstanke om barn som far illa


  •  Utbildning & barnomsorg
  •  Omsorg & stöd
  • location_city Bygga, trafik & miljö
  •  Kultur & fritid
  •  Företagare & etablering
  •  Kommun & politik



Coronapandemin: Information som rör kommunens verksamheter och dig som invånare eller företagare hittar du här.

  • Kommunens service
  • Omsorg & stöd
  • Stöd till barn, familj och vuxna
  • Misstanke om barn som far illa
skriv ut
Lyssna
Translate

Misstanke om barn som far illa

Om du misstänker att ett barn utsätts för våld eller övergrepp, eller på annat sätt far illa, bör du anmäla det till socialtjänsten eller polisen. Det kallas att göra en orosanmälan. Här kan du läsa om hur du ska göra för att höra av dig till oss.

Anmäla att ett barn far illa

Barn kan fara illa i många olika situationer och av en eller flera olika orsaker. Det kan till exempel handla om

  • barn och unga som utsätts för fysiskt eller psykiskt våld i hemmet
  • sexuella övergrepp
  • kränkningar
  • försummelse
  • familjer där det förekommer allvarliga relationsproblem mellan barnet och övriga familjen.

Barn och ungdomar kan också fara illa på grund av sitt eget beteende, exempelvis på grund av missbruk, kriminalitet och annat självdestruktivt beteende.

Om du misstänker eller får veta att ett barn utsätts för våld eller övergrepp eller på annat sätt far illa bör du anmäla det till socialtjänsten eller polisen. Du gör det för barnets bästa och för att det ska kunna utredas om din misstanke är befogad eller inte.

När du anmäler

När du bestämt dig för att anmäla kontaktar du oss och berättar vad barnet heter och beskriver barnets situation. Vi ställer följdfrågor för att få en så tydlig bild som möjligt av hur barnet har det, vad som behöver göras och hur bråttom det är.

Så här kontaktar du oss

Via telefon

Mottagningsenheten har begränsad tillgänglighet via telefon

Mottagningsenheten på Gävle kommuns socialtjänst har en ansträngd situation på grund av coronaviruset (covid-19). Vi har därför begränsad tillgängligheten via telefon.

Du når oss måndag till fredag klockan 9.00-12.00 och 13.00-16.30.

Ring vår kundtjänst och be att får prata med socialtjänstens mottagningsenhet. Via telefon kan du både få råd om hur du ska hantera din situation och göra en anmälan.

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Via e-post eller fax

E-post: socialtjanst@gavle.se

Fax: 026-64 48 92

(Tänk på att om du gör en anmälan till oss via din e-postadress så är du inte anonym.)

Om du vill besöka oss

Vill du träffa oss för att prata med någon direkt kan du komma och besöka oss på adressen:

  • Adress:
    Ruddammsgatan 2, 803 20 Gävle
  • Tillgängligheter

    Hiss handikappanpassad
    Hiss handikappanpassad
    Ja
    RWC
    RWC
    Ja
  • Öppettider:

    Måndag: 08.00–11.45, 12.45–16.30
    Tisdag: 08.00–11.45, 12.45–16.30
    Onsdag: 08.00–11.45, 12.45–16.30
    Torsdag: 08.00–11.45, 12.45–16.30
    Fredag: 08.00–11.45, 12.45–16.30
    Lördag: Stängt
    Söndag: Stängt

Postadress

Välfärd Gävle
Mottagningsenheten
Box 825
801 30 Gävle

Kontakt utanför kontorstid

Om läget är akut och du behöver få kontakt med oss omedelbart ska du kontakta Socialjouren.

Om du känner dig osäker på om du ska anmäla

Om du känner att du vill prata med socialtjänsten innan du bestämmer dig för att anmäla kan du göra det.

När du kontaktar oss kan du beskriva den oro du känner för barnet/ den unge och få råd och stöd innan du beslutar om du vill göra en anmälan. Du behöver inte berätta vilket barn det handlar om när du ringer. Du behöver inte heller berätta vem du själv är.

Anonym anmälan

Om du vill göra en anonym anmälan ska du inte uppge ditt namn då du kontaktar oss. Tänk på att om du gör en anmälan via din e-postadress är du inte anonym.

När du gör en anonym anmälan är det viktigt att du så utförligt som möjligt beskriver hur barnet har det och vad din oro handlar om. Det är viktigt eftersom socialtjänsten inte kan få mer information än det som du har berättat.

Då är du skyldig att anmäla

Om du arbetar i en verksamhet som berör barn och ungdom är du enligt lag skyldig att anmäla. Det gäller både om du arbetar inom offentlig och privat sektor. Exempel på sådana verksamheter är skolan, hälso- sjukvården och inom socialtjänsten.

Anmälningsskyldighet betyder att när det finns anledning att misstänka att ett barn far illa måste detta anmälas.

Som anmälningsskyldig kan du inte vara anonym.

Fördjupad information

Stiftelsen Allmänna Barnhuset driver webbplatsen ”Tidiga tecken”. Här kan du läsa mer om vad det innebär att ett barn far illa.

Region Gävleborg har också information om hur man kan upptäcka att ett barn far illa.

Polisens webbsida ”Brott mot unga – utsatt” vänder sig direkt till barn och unga.

Socialstyrelsens webbplats har bland annat en kort film som handlar om att vara anmälningsskyldig enligt lag.

BRIS – Barnens hjälptelefon har numret 116 111 – En hjälptelefon för barn som vill prata med en vuxen om vad som helst. Här hittar du BRIS webbplats.

Senast faktagranskad 2020-02-28

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • Telefon:
      026-17 80 00
    • E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2021 Gävle kommun

Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Om du fortsätter använda den här webbplatsen accepterar du dessa cookies.
Mer information om cookies.
OK