Så hjälpte Företagsservice Parsila att starta eget företag

Lars Bendrik, Nyföretagarcentrum och Parsila Omidi

Jag tänkte ”Oj! Hur ska jag klara det här?”. Men jag fick hjälp, det har betytt mycket för mig, säger hon.

När Parsila Omidis anställning i köket på ett äldreboende tog slut kom hon på idén att starta eget. Hennes erfarenhet från arbeten i olika kök och kärleken till mat fick henne att börja drömma om en egen foodtruck. Planen var att servera mat med inspiration av Afghanistan, landet som hon lämnade 2016.

Men jag tänkte jag klarar nog inte att starta företag. Det kräver mycket pengar och många papper som ska fyllas i. Jag kanske inte förstår vad som står, det är svårt med språket ibland, säger hon.

Efter kontakt med Arbetsförmedlingen blev hon hänvisad till Nyföretagarcentrum där hon träffade Lars Bendrik. Han trodde på hennes affärsidé och hjälpte henne med affärsplanen. För Parsila var det många nya saker att lära sig, men hon googlade, ringde runt och frågade Lars många frågor.

En foodtruck kräver tillstånd från kommunen, så när det var dags att ta reda på exakt vilka tillstånd som krävs och vilka papper som ska fyllas i vände de sig Företagsservice. Parsila och Lars blev inbjudna till ett samordningsmöte med representanter från miljö- och hälsa och Gävle Parkeringsservice.

Jag var lite nervös innan, men de var trevlig och jättetydliga. Eftersom språket är lite svårt för mig hjälpte de mig att fylla i ansökningarna, säger Parsila Omidi.

Efter mötet dök några funderingar upp kring kontroller och fakturor. Eftersom Parsila nu hade träffat handläggarna vid samordningsmötet hade hon kontaktpersoner att ringa och fråga. En trygghet för som förenklade processen.

Lars Bendrik tror att Företagsservice samordning är avgörande för många nya företagare när de ska starta sin verksamhet. Men han understryker att det är viktigt att samarbetet fungerar hela vägen och att Företagsservice ger den service som företagare förväntar sig.

Får man inte den hjälp man behöver så är det som en tändsticka som brinner ut och slocknar. Att få hjälp på vägen är ovärderligt och i Parsilas fall har hela kedjan fungerat, från Arbetsförmedlingen, till oss på Nyföretagarcentrum och sedan hos Företagsservice., säger Lars Bendrik.

Nu har Parsilas företag kommit i gång och hennes foodtruck är redo att ta emot nya gäster.

Det känns som en dröm. All hjälp jag har fått betyder mycket för mig, jag kan bestämma min egen väg. Det är inte så svårt som man tror, man lär sig, säger Parsila.

 

Det här kan Gävle kommuns Företagsservice hjälpa dig med

Företagsservice är en lotsfunktion som hjälper företagare att på ett enkelt sätt hitta rätt kontaktväg till den information de behöver från kommunen. Hit kan företagare vända sig för att få svar på en enkel fråga eller för att få ett samordnande stöd under en längre tid.

Vi hjälper dig som är företagare med både stora och små frågor. Vid mer komplexa ärenden kan vi hjälpa till med samordningsmöten och finnas med under en längre tid. Vi utgår helt enkelt från dina behov och hjälper dig så länge du behöver, säger Therese Sandberg, näringslivsutvecklare och samordnare för Företagsservice.

All rådgivning är kostnadsfri och under sekretess.
www.gavle.se/foretagsservice eller 026-17 80 00 (tonval 5)