skriv utLyssnaTranslate Lämna synpunkt eller klagomål på förskola eller pedagogisk omsorgSynpunkter och klagomål från dig som vårdnadshavare är viktiga. De behövs för att vi ska bli bättre, utveckla våra verksamheter, förenkla vår information eller rätta till felaktigheter. Du kan vara anonym om du vill men då kommer vi inte att kunna återkoppla ett svar till dig. Gör så här för att föra fram synpunkter eller klagomål på en specifik verksamhet Ta kontakt med den berörda verksamhetens personal. Personalen ansvarar för att ta emot ditt ärende och ge dig återkoppling. Ta kontakt med biträdande rektor om du upplever att du inte får den hjälp eller stöd du önskar. Biträdande rektor ansvarar för att ditt ärende utreds och återkopplas till dig. Ta kontakt med rektor för förskoleområdet om du inte anser att du fått hjälp av biträdande rektor. Om du upplever att du inte får hjälp eller stöd från verksamheten eller om ditt klagomål gäller rektors tjänsteutövning Lämna ditt klagomål till huvudmannen nedan. Lämna klagomål på förskolaOm du är missnöjd med hur en fråga/händelse har hanterats av förskolan kan du lämna ett klagomål till huvudman här genom att starta e-tjänsten. Om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt ärende Om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt ärende kan du framföra ditt klagomål hos Skolinspektionen eller Barn- och elevombudet. Lämna klagomål på en skola – skolinspektionen.se Allmänna synpunkter eller klagomål som inte rör en specifik verksamhet Skriv till oss via utbildning@gavle.se Använd vår e-tjänst Ring 026-17 80 00 Tänk på Om din synpunkt eller klagomål gäller en fristående förskola eller fristående pedagogisk omsorg ska du kontakta den fristående förskola eller fristående pedagogiska omsorg det gäller. Offentlighetsprincipen gäller för alla inskickade synpunkter och klagomål. Det innebär att de registreras som allmänna handlingar men kan omfattas av sekretess och tystnadsplikt enligt offentlighets- och sekretesslagen. Läs mer om offentlighetsprincipen.