Om Bönans förskola

På Bönans förskola utforskar vi naturen och att följer årstidernas växlingar tillsammans med barnen. Vi jobbar aktivt med frågor som normer och värden, utveckling och lärande samt att ge varje barn möjlighet till inflytande

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

All verksamhet på Bönans förskola försöker vi forma ur en normkritisk pedagogik. Vi jobbar aktivt med normer och jämställdhet och strävar efter att alla barn skall ges möjlighet att utveckla hela sin potential och utefter sin individuella personlighet.

I vår verksamhet arbetar vi medvetet med att få in alla delar av uttryckssätt så som skapande, musik, rörelse, drama med mera.

Vi har även trädgård med kompost och grönsaksland där vi tillsammans med barnen sår och skördar. Vi vill på ett miljömedvetet och pedagogisk arbetssätt skapa ett naturligt förhållningssätt och ett intresse hos barnen att vårda och uppskatta natur och djurliv och vi är grön flagg certifierade.

Förskolan är inrymd i en gammal skola från 1902, vilket ger en hemtrevlig atmosfär.

Våra avdelningar

Övervåningen

Här går barn som är tre till fem år.

Bojen

På Bojen går barn som är två till tre år.

Fyren

På Fyren går barn som är ett till två år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Bönans förskolas avdelningar, rektor och biträdande rektor