Om Stenebergsgården

Stenebergsgården är en språkförskola och där alla pedagoger använder sig av TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, för att stödja det talade språket. Förskolan ligger på Brynäs.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Våra prioriterade mål är:

  • Normer och värden
  • Utveckling och lärande
  • Barns inflytande
  • Förskola och hem

På vår språkenhet går barn i förskoleålder med språkstörning. Detta innebär kraftigt försenad eller avvikande tal- och språkutveckling. Där arbetar tre förskollärare och en talpedagog

Våra avdelningar

Ugglan

Ugglan är för barn i förskoleålder med kraftigt försenad eller avvikande tal- och språkutveckling. Läs mer om Ugglans verksamhet.

Örnen

På Lilla Örnen går de yngre barnen (1-2 år) och Stora Örnen för de äldre barnen (3-5 år)

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Stenebergsgårdens avdelningar, biträdande rektor och rektor