Om Trollgården

Grunden i vårt arbete är att ge barnen en trygg tillvaro och en stimulerande uppväxt. Förskolan ligger i Valbo.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Valbo förskoleområde arbetar för att utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Det innebär att alla förskolor är anpassade utifrån barns olika behov, för att ge en god utbildning i en trygg miljö och för att nå en hög måluppfyllelse.

Här finns insiktsfulla pedagoger som stödjer barnet och sätter fokus på lärande och utveckling. Genom att arbeta med tema når vi läroplanens intentioner.

För barnens trygghet lägger alla pedagoger stor vikt vid att lära känna alla barn på alla avdelningar – ”Alla barn är allas barn”. Trollgårdens förskola ligger nära ett grönområde med populär lekplats, pulkabackar och Vretas hembygdsgård.

Trollgården har egen matlagning.

Våra avdelningar

Vätten, Sländan och Trollet

På alla avdelningar går barn mellan 1 och 5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor