Om Vinbärsgårdens förskola

Målsättningen med vår verksamhet är att med hjälp av naturen låta barnen utveckla sin fantasi, sitt språk och sin sociala förmåga. Förskolan ligger i Sätra.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Barnen får bilda och vidga sina begrepp genom att använda sina sinnen. Vi utnyttjar naturens resurser utifrån varje enskilt barns förutsättningar för att barnen ska få så god grund som möjligt för ett livslångt lärande.

Vi arbetar bland annat med natur och närmiljö, färg och form, traditionella lekar samt danslek och rim och ramsor. Det är viktigt för oss att så mycket som möjligt av verksamheten förläggs utomhus.

Våra avdelningar

Myran

Här går barn som är 1-3 år

Igelkotten

Här går barn som är 1-3 år

Humlan

Här går barn som är 3-5 år

Ekorren

Här går barn som är 3-5 år

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Vinbärsgårdens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor