Trygghetsplan Fridhemsskolan

Fridhemsskolans trygghetsplan ska underlätta arbetet med att skapa en trygg skola utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Trygghetsplanen utvärderas och revideras inför varje läsår.

Obligatoriska riktlinjer

Skolan ska arbeta aktivt mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, vilket regleras av lagstiftningen i Skollagen och Diskrimineringslagen. Arbetet styrs också av Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering av elever på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning samt ålder. Lagen säger också att skolan måste arbeta förebyggande för att diskriminering inte ska uppstå.

Skollagens kapitel 6, ”Åtgärder mot kränkande behandling” har till ändamål att motverka kränkande behandling av barn och elever. En lärare, förskollärare, fritidspedagog eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor/biträdande rektor. En biträdande rektor som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Rektor/biträdande rektor är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta åtgärder.

Utdrag ur läroplanen (Lgr 11)

Skolans mål att varje elev

  • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
  • respektera andra människors egenvärde,
  • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.

Alla som arbetar i skolan ska

  • medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen,
  • i sin verksamhet bidra till att skolan präglas av solidaritet mellan människor,
  • aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper, och
  • visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt förhållningssätt.

 

Fridhemsskolan rustar eleverna för framtiden. I detta ingår inte bara kunskaper och färdigheter, utan även förståelse för och ett bestående avståndstagande från diskriminering, trakasserier och kränkningar. Vi vill skapa en miljö där empati, hänsyn, gott uppförande och ömsesidig respekt präglar vår vardag. Vi vill att alla elever känner sig sedda och att ingen utsätts för diskriminering, trakasserier eller kränkningar. Vi lägger stor vikt vid skolans trivselregler. Eleverna är delaktiga i arbetet med trivselreglerna. Detta sker kontinuerligt i klassråd och elevråd. Vid det gemensamma föräldramötet vid läsårsstart informeras vårdnadshavare om skolans trivselregler och vikten av dem.

Om elev inte följer gällande trivselregler bör samtal äga rum mellan pedagog och elev. Pedagogen bedömer om kontakt tas mellan skola och vårdnadshavare. Vid upprepning sker samtal mellan pedagog, vårdnadshavare och elev. Vid behov informerar pedagogen biträdande rektor, som tar initiativ till samtal mellan skola, elev och vårdnadshavare.

Främjande arbete

Fadderverksamhet

Områden som berörs av insatsen

Kränkande behandling, Kön, Etnisk tillhörighet, Funktionsnedsättning och Ålder.

Mål och uppföljning

Att genom fadderklasser skapa trygghet, samhörighet och gemenskap mellan olika åldrar och stadier. Eleverna är indelade i fadderklasser stadievis. Vi utvärderar fadderdagarna med eleverna i klassråd, elevråd och slutligen i Tryggteamet. Personalen dokumenterar kontinuerligt och utvärderar i slutet av läsåret.

Insats

Vi arbetar i blandade åldrar inom ett gemensamt team. Detta genomförs fyra gånger per år.

Ansvarig

Tryggteamet ansvarar för planering, schemaläggning och gruppindelning.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Främjande insats mot kränkande behandling

Områden som berörs av insatsen

Kränkande behandling.

Mål och uppföljning

Målet är att alla ska känna sig trygga och inte utsättas för någon form av kränkande behandling. Alla i skolan ska ha respekt för varje människas värde. Vi följer upp detta genom samtal och elevenkäter.

Insats

Det är ett ständigt pågående arbete i klassrummet, hallen, på skolgården, i matsalen, på fritids, fritidsklubb osv. All personal föregår med gott exempel och visar hur man bör bete sig mot varandra. Vi är också uppmärksamma och rör oss inne och ute där eleverna är. När personalen får kännedom om att det förekommit en kränkning så anmäler och utreder personalen händelsen efter beslutad arbetsgång.

Agera tillsammans genomförs av utbildad personal med åk 5 varje LÅ. Arbetet följs upp med ett kortare program i åk 6.

EQ-övningar som skickas ut varannan vecka till ansvariga klf som genomför anpassade övningar med eleverna på låg respektive mellan. Detta utvärderas i klassen men även i respektive arbetslag.

Ansvarig

Samtlig personal på skolan.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Främja likabehandling av könsroller

Områden som berörs av insatsen

Kön.

Mål och uppföljning

Detta sker genom att främja likabehandling av grupper och individer. Det handlar om att ge alla barn och elever lika rättigheter och möjligheter oavsett kön. Vi följer upp genom samtal och enkäter.

Insats

Vi tänker på hur vi fördelar ordet i klassrummet för att få en bra balans mellan könen. Vi gör aktiviteter, klasslistor mm könsneutrala. Vi gör eleverna medvetna om språkets betydelse i vårt umgänge. Vi stärker elevernas förmåga att värna sin kroppsliga identitet. Vi lär barnen att säga nej och respektera när andra säger nej.

Arbetet med ”Stopp min kropp” görs varje LÅ i förskoleklass och åk 2 med materialet från Rädda Barnen.

Agera tillsammans genomförs av utbildad personal med åk 5 varje LÅ. Arbetet följs upp med ett kortare program i åk 6.

Ansvarig

All personal på skolan.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Rastlekar och rastaktiviteter

Områden som berörs av insatsen

Kränkande behandling, Kön, Funktionsnedsättning och Ålder.

Mål och uppföljning

Målet är att rastaktiviteter ska bidra till trygghet och ett bra ”kompisklimat” på skolan. De planerade rastaktiviteterna bidrar till inkludering och gemenskap. Det lockar eleverna till nya aktiviteter tillsammans med elever från andra klasser. Klasserna utvärderar verksamheten terminsvis på sina klassråd. Respektive lärare ansvarar för att detta görs samt återkopplar utvärdering till ansvariga fritidspedagoger.

Insats

Tre förmiddagsraster i veckan ansvarar en fritidspedagog för att hålla i en planerad rastaktivitet. På skolan finns en rastbod för lågstadiet. På mellanstadiet har varje klass egna  rastsaker. Detta för att eleverna ska lära sig att ta ansvar och vara rädda om skolans saker samt att minska konflikter under rasterna.

Ansvarig

Fritidspedagogerna ansvarar för planering och genomförande av rastaktiviteter samt har ett övergripande ansvar för rastbodarna.

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process för all personal i verksamheten

 

  1. Kartläggning, undersöka risker och hinder:
    Arbetet med aktiva åtgärder görs för att undersöka om det föreligger risker eller hinder för alla barn och elevers lika rättigheter och möjligheter i vår verksamhet.Vi undersöker bland annat rutiner, attityder och normer i vår verksamhet.
  2. Analys, orsaker, slutsatser, mål:
    • Analysera resultatet.
    • Varför har vi detta resultat?
    • Vilka slutsatser kan vi dra?
  3. Genomföra åtgärder:
    Vi planerar de främjande och förebyggande åtgärder vi behöver genomföra, samt tydliggör ansvarsfördelningen och när det skall vara genomfört.
  4. Uppföljning och utvärdering:
    Vi följer upp och utvärderar våra insatser för att se om vi har nått uppsatt mål.

Upptäcka och anmäla

Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling

Personalen har ett gemensamt förhållningssätt och en gemensam uppfattning om vad som menas med trakasserier och kränkande behandling. Samt vad de som vuxna i skolan ska reagera på. Genom detta kan skolan uppmärksamma olika kännetecken på kränkande behandling. Kännetecken kan vara: svårigheter att hävda sig i kamratgruppen, verka ledsen och olycklig, ha svårigheter att koncentrera sig, sakna vänner, vara motvillig att gå till skolan, förstörda eller ”borttappade” kläder/saker utan förklaringar.

Alla i skolan ska alltid reagera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling.

Information sker löpande via klassråd, elevråd, enkätuppföljning, på fritids om vart utsatta elever kan vända sig. Eleverna tar kontakt med en vuxen de känner sig trygg med. Trivsel och trygghetsfrågan tas även upp i samband med hälsoundersökningen hos skolsköterskan samt vid utvecklingssamtalen med ansvarig mentor.

Utredande och åtgärdande arbete

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever

Vid kränkande behandling ska närmaste pedagog vid händelsen anmäla kränkningen, utreda händelsen och sätta in åtgärder. Anmälan och utredning ska se skyndsamt. Vid behov informeras vårdnadshavare. Uppföljningssamtal sker till dess att kränkningen har upphört. Samtalsstöd erbjuds vid behov för de inblandade. Inträffar ytterligare händelser går ansvaret för ärendet till bitr. rektor och EHT för beslut om vidare åtgärder via elevstödet, B&U-nämnden, socialtjänsten eller polisen.

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal

Bitr. rektor informeras av elev/vårdnadshavare/personal. Pedagog nära eleven ex ansvarig mentor/ klassföreståndare samtalar med eleven. Bitr rektor samtalar med berörd personal samt ansvarar för uppföljning.

Rutiner för uppföljning

När det gäller kränkningar är det elevansvarig pedagog i samråd med arbetslaget och tryggteam som utreder och åtgärdar, följer upp och dokumenterar. Detta kan ske genom samtal, riktade aktiviteter. Detta ska ske tills kränkningarna upphör.

Rutiner för dokumentation

När det gäller kränkningar är det elevansvarig pedagog som ansvarar för kontinuerlig dokumentation, tills kränkningarna upphört. Detta kan ske i samråd med andra pedagoger. När det gäller upprepade kränkningar är det trygghetsteamet som tar över dokumentationen. Teamet ansvarar också för att gå vidare med ärenden vid behov. (Se rutiner).

Ansvarsförhållande

Bitr. rektor är huvudansvarig för ansvarsfördelningen för rutinerna. Trygghetsteamet ansvarar för att rutinerna följs i kränkningsärenden. Alla pedagoger ansvarar för att agera om man ser eller får kännedom om någon form av kränkning. Elevansvarig pedagog ansvarar för samtal, dokumentation och att ev. gå vidare med ärendet.

Uppföljning och utvärdering

Trygghetsplanen följs upp vid läsårsslut för att revideras inför nytt läsår. Detta göra av tryggteamet med underlag från personalen som har analyserat trygghetsarbetet med stöd av trygghetsenkäten under läsåret.

Arbetet med att utvärdera trygghetsplanen tillsammans med eleverna görs på vårterminen med hjälp av underlag av enkätresultaten samt övriga aktiva åtgärder som vi arbetat med under året, exempelvis fadderklassverksamhet, Agera tillsammans och kontinuerliga trygghetsövningar i klasserna utifrån EQ-material. Utifrån detta tittar vi tillsammans på vilka områden vi ska jobba vidare med.

Kontaktuppgifter

Har du frågor eller funderingar kring planen eller andra trygghetsfrågor, vänd dig i första hand till respektive klassföreståndare.

Trivselregler Fridhemsskolan

  • Vi är schysta kompisar och lyssnar på varandra.
  • Vi är rädda om skolans och varandras saker.
  • Vi går inomhus och har arbetsro i klassrummet.
  • Vi använder ett vårdat språk. Inga svordomar.
  • Vi städar efter oss.
  • Vi respekterar skolans gränser.
  • Vi låter alla vara med.
  • Vi skojbråkar inte.
  • Vi använder inte mobiltelefoner inom skolans område.