Trygghetsplan Ludvigsbergsskolan

Läs om Ludvigsbergsskolans arbete för att underlätta arbetet med att skapa trygga skolor utan kränkningar, trakasserier och diskriminering.

Inledning

Trygghetsplanens framtagande och implementering:

  • Planen presenteras för personal genom information i arbetslagen av representanter från Trygghetsteamet och synpunkter samlas in.
  • Planen presenteras för elever genom information via elevrådet där även synpunkter samlas in.
  • Övrig personal (bl.a. Sodexo, Förenade service och vaktmästare) delges av bitr.rektor .
  • Planen presenteras för vårdnadshavare genom information via föräldramöte och månadsbrev. Planen finns att läsa på skolans hemsida.

Ny Trygghetsplan varje år

Det skall upprättas en ny Trygghetsplan varje år. Arbetet med aktiva åtgärder är en ständigt pågående process som skall dokumenteras fortlöpande. Arbetet med aktiva åtgärder skall ses som en del i Trygghetsplanen.

Styrdokument

  • Skollagen (syftet med utbildningen, kränkande behandling, trygghet och studiero, systematiskt kvalitetsarbete)
  • Diskrimineringslagen
  • Läroplaner (normer och värden)
  • Arbetsmiljölagen

med flera.

Obligatoriska riktlinjer

De obligatoriska riktlinjerna syftar till att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier, diskriminering och kränkningar.

Skolans uppdrag är att främja lärande, där individen stimuleras att inhämta och utveckla kunskaper och värden. För att våra elever ska ha möjlighet att uppnå goda resultat så är det en rättighet att vår skola är en trygg plats att vistas i. På Ludvigsbergsskolan tar chefer och medarbetare starkt avstånd ifrån, samt arbetar för, nolltolerans när det gäller alla former av kränkningar och trakasserier. Vår skola ska kännetecknas av ett gott skolklimat, där olikheter ses som en tillgång och där varje elev bemöts med respekt.

Främjande arbete

Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde samt utveckla en skolmiljö där alla barn och elever känner sig delaktiga, trygga och utvecklas. Elever och vuxna ska vara delaktiga i och ta ansvar för att utveckla en skola med ett gott skolklimat.

Ludvigsbergsskolan arbetar genom följande insatser:

  • Vi startar varje termin med arbete kring skolans värdegrund och regler. Resten av läsåret sker värdegrundsarbete genom diskussioner och övningar.
  • Vi har en Trygghetsplan som är väl förankrad hos elever och vuxna på skolan.
  • Trygghetsteamet presenterar sig för alla elever varje läsårsstart.
  • Vi har skolregler samt klassregler. Dessa anslås på flera lämpliga ställen såsom klassrum och allmänna utrymmen.
  • Representanterna i Trygghetsteamet ansvarar tillsammans med utvecklingsledarna för att trygghetsfrågor är en stående punkt vid arbetslagsträffarna.
  • Vi har faddergrupper i olika konstellationer.
  • Rastvärdskap enligt schema.
  • Rastaktiviteter som leds av fritidspedagoger och vuxna på skolan. Vi arbetar för att dessa också ska bli elevledda.
  • Elevråd och klassråd
  • Regelbunden information till hemmen t.ex. månadsbrev och via hemsidan.
  • Regelbundna elevrundor i alla arbetslag och på Trygghetsteams möten.
  • Traditioner av olika slag, t.ex. Fritidshemmensdag, Luddejoggen, innebandy- och fotbollsturnering samt friluftsdagar.

Skolregler Ludvigsbergsskolan

  • Vi respekterar skolans, våra egna och andras saker
  • Vi är schyssta kompisar, som inte slåss, kastar saker eller säger elaka kommentarer.
  • Vi bidrar till bra arbetsro, genom att göra vårt bästa under lektionerna.
  • Vi lämnar in våra mobiler vid skoldagens början.
  • Vi går i korridorerna, springer gör vi ute.
  • Vi stannar på skolans område under skoldagen.
  • Vi har uteraster.
  • Om vi cyklar till skolan, låter vi cyklarna stå parkerade under skoldagen.

Trygghet framför allt!

Ludvigsbergsskolans konsekvenser

Det här händer om en elev inte följer skolreglerna, vilket är baserat på skollagen, studiero och trygghet.

  1. Tillsägelse
    Läraren eller den vuxne som uppmärksammar ett olämpligt beteende säger ifrån, och uppmanar eleven att ändra sitt uppförande.
  2. Åtgärder och samtal hem
    Rektor eller lärare får vidta omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att försäkra elevernas trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs olämpliga beteende.
    Om en elev visas ut från salen/aktiviteten under en del av lektionen/aktiviteten för att eleven inte bättrar sig, får läraren besluta att tiden tas igen högst en timme efter skoldagens slut alternativt att eleven infinner sig i skolan högst en timme innan skolan börjar för att ta igen missad arbetstid. Läraren har rätt att omhänderta störande föremål, som återlämnas till elev eller vårdnadshavare senast vid skoldagens slut. Lärare informerar vårdnadshavare om händelserna i skolan.
  3. Möte elev, vårdnadshavare och ansvarig lärare
    Om eleven vid upprepade tillfällen fortsätter att störa ordningen, uppträda olämpligt eller gjort något allvarligare kallar ansvarig lärare till möte med elev och vårdnadshavare. Mötet dokumenteras. Biträdande rektor informeras.
  4. Vidare utredning
    Vid fortsatta förseelser ska detta anmälas till biträdande rektor. Ärendet tas upp i skolans elevhälsoteam och en utredning startas. Biträdande rektor kallar till möte med elev, vårdnadshavare och ansvarig lärare. En handlingsplan upprättas. Efter en utredning kan beslutas om olika åtgärder:

    • Skriftlig varning
      Rektor beslutar om att ge eleven en skriftlig varning med information om vad som händer om eleven inte förändrar sitt beteende.
    • Tillfällig omplacering
      Eleven placeras tillfälligt i annan undervisningsgrupp på skolan.
      Eleven placeras tillfälligt i annan undervisningsgrupp på en annan skola under maximalt två veckor (i särskilt komplicerade fall upp till fyra veckor).
    • Orosanmälan till socialtjänst
      En orosanmälan till socialtjänsten görs, där skolan ber om hjälp för att komma tillrätta med elevens svårigheter, eftersom man inte kunnat förbättra situationen tillsammans med elevens vårdnadshavare.
    • Avstängning från skolan
      Eleven stängs av från undervisning på skolan under maximalt en vecka.

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process

Kartläggning, undersöka risker och hinder

För att undersöka om det föreligger risker eller hinder för alla barn och elevers lika rättigheter och möjligheter i vår verksamhet gör vi följande:

  • Skolans trygghetsenkät Gävlemodellen 1 ggr/termin
  • Sittande trygghetsvandring 1 ggr/termin
  • Utvecklingssamtal 1ggr/termin
  • Engagerade vuxna som lyssnar och finns tillgängliga
  • Hälsosamtal med skolsköterskan
  • Elevhälsoteam på skolan såsom skolsköterska och kurator
  • Vuxna på skolgården
  • Klassråd
  • Elevråd
  • Föräldrakontakt
  • Kompetensutveckling kring rutiner vid kränkningar och andra trygghetsåtgärder

Analys, orsaker, slutsatser, mål

Trygghetsteamet analyserar Gävlemodellens enkätresultat varje termin för att identifiera utvecklingsområden för att beskriva vår aktuella målbild. Dessa områden dokumenteras i ”Dokumentation av aktiva åtgärder” och är en fortlöpande process som utvärderas kontinuerligt.

Genomföra åtgärder

De planerade främjande och förebyggande åtgärder vi behöver genomföra för att nå upp till vår målbild, samt när det ska vara genomfört finns i dokumentet “Dokumentation av aktiva åtgärder”. Där står även ansvarsfördelningen och när det skall vara genomfört.

Uppföljning och utvärdering

Vi följer upp och utvärderar våra insatser en gång per termin, i samband med analys av trygghetsenkätsresultat. Enkäten eleverna svarar på är utformad enligt Gävlemodellen och är ett bra redskap i utformning av nya mål, samt utvärdering av tidigare uppsatta mål.

Analysen sker i Trygghetsteamet och diskuteras sedan i arbetslagen och på elevrådet. Utifrån analysen och efterföljande diskussioner med personal och elever omformuleras mål och ansvarsfördelning m.m. i dokumentet “Dokumentation av aktiva åtgärder”. Den slutliga revideringen av aktiva åtgärder ansvarar Trygghetsteamet för.

Upptäcka och anmäla

Alla vuxna i skolan har skyldighet att ingripa om de upptäcker diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling. Den som får kännedom om att en elev anser sig vara utsatt anmäler detta skyndsamt via kommunens intranät. Anmälan går vidare till biträdande rektor, rektor och nämndssekreterare.

Utredande och åtgärdande arbete

  • Den vuxne som har fått kännedom om händelsen startar skyndsamt en utredning med berörda elever. Utredningen dokumenteras med vidtagna åtgärder och följs upp under två veckor. Vid avslut lämnas utredningen till biträdande rektor som rapporterar slutdatum för utredningen till Gävle kommun.
  • Vid händelser som bedöms som allvarliga och som gäller diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling, där ansvarig lärare eller arbetslag inte anser sig kunna reda ut situationen, kopplas skolans Trygghetsteam in.

Teamet arbetar efter följande riktlinjer:

  • Trygghetsteamet får muntlig överlämning av berörd lärare och den skriftlig dokumentationen som finns t.ex. kränkningsanmälningar. Ansvarig pedagog som lämnar över ärendet till Trygghetsteamet fyller i dokumentet ”Anmälan till Trygghetsteamet/Incidentrapport”.
  • Två ur teamet samtalar med den drabbade eleven och därefter med den/de som utfört handlingen. Detta dokumenteras skriftligt.
  • I samtalen klargörs att skolan har nolltolerans när det gäller dessa handlingar och att vi förväntar oss att de inte upprepas.
  • Vi bestämmer när uppföljningssamtal ska ske.
  • De ur Trygghetsteamet som genomför samtalen, informerar elevernas vårdnadshavare samma dag och till berörda arbetslag så snart som möjligt.
  • Trygghetsteamet fortsätter dokumentera i ”Anmälan till Trygghetsteamet”.
  • Om samtal och andra insatser visar sig verkningslösa går Trygghetsteamet vidare med ärendet och tar upp det i möte med områdets elevhälsoteam.
  • Representanterna i Trygghetsteamet ansvarar tillsammans med utvecklingsledare för att trygghetsfrågor är en stående punkt vid arbetslagsträffarna.
  • Om en elev upplever sig kränkt av personal på skolan ska det rapporteras till bitr.rektor som skyndsamt startar en utredning.
  • Våra rutiner för elevärenden är att vi varje trygghetsteamsmöte har elevrunda, där vi går igenom aktuella elevärenden samt ansvarsfördelning gällande dessa. Trygghetsteamsmöten har vi varje vecka och där finns personal från alla skolans delar representerade bl.a. Elevhälsan.
  • Konsekvenser– om en elev väljer att inte följa skolans regler, använder vi med stöd av skollagen de åtgärder som redovisas i denna Trygghetsplan i samband med Ludvigsbergsskolans ordningsregler.

Uppföljning och utvärdering

  • Ludvigsbergsskolans Trygghetsplan som helhet följs upp och utvärderas i aug/sep varje år. Dokumentet ”Dokumentation av aktiva åtgärder” utvärderas och revideras löpande under läsåret. Aktiva ansvariga är bitr. rektor och Trygghetsteamet.
  • Elevers medverkan sker genom klassråd och elevråd. Eleverna medverkar även genom att besvara trygghetsenkäten 2ggr/år (Gävlemodellen), samt genom hälsoenkäter i förskoleklass och åk 4.