Trygghetsplan Vallbacksskolan

Vallbacksskolans plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling.

Om trygghetsplanen

Utbildning Gävle har beslutat att det skall upprättas Trygghetsplaner för att underlätta arbetet med att skapa trygga skolor utan kränkningar, trakasserier och diskriminering. Trygghetsplanen utvärderas och revideras inför varje läsår.

Styrdokument

  • Skollagen (syftet med utbildningen, kränkande behandling, trygghet och studiero, systematiskt kvalitetsarbete)
  • Diskrimineringslagen
  • Läroplaner (normer och värden)
  • Arbetsmiljölagen med flera.

Obligatoriska riktlinjer

Skolan ska arbeta aktivt mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, vilket regleras av lagstiftningen i Skollagen och Diskrimineringslagen. Arbetet styrs också av Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering av elever på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning samt ålder. Lagen säger också att skolan måste arbeta förebyggande för att diskriminering inte ska uppstå.

Skollagens kapitel 6, ”Åtgärder mot kränkande behandling” har till ändamål att motverka kränkande behandling av barn och elever.

En lärare, förskollärare, fritidspedagog eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor/biträdande rektor.

En biträdande rektor som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Rektor/biträdande rektor är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta åtgärder

Utdrag ur läroplanen (Lgr 11)

 Skolans mål att varje elev

  • Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
  • Respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet.
  • Tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
  • Visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Alla som arbetar i skolan ska

  • I sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor.
  • I sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet.
  • Aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.
  • Medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen.
  • I sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor.
  • I sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet.
  • Aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.
  • Visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt.
  • I arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.

Vallbacksskolans trygghetsarbete bygger på Gävlemodellens tankar kring systematik och hela-skolan-ansats där hela verksamheten genomsyras av främjande, förebyggande och åtgärdande arbete. På Vallbacksskolan finns ett Trygghetsteam som träffas en gång i veckan för att reda ut kränkningar som uppstått. I Trygghetsteamet ingår personal från elevhälsan, pedagoger, mentorer, socialpedagoger och elevcoacher. I enlighet med Gävlemodellen har Vallbacksskolan personalutbildare som genomför insatser där all personal utbildas i frågor som rör trygghetsarbetet.

Främjande arbete

Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde och att utveckla en skolmiljö där alla elever känner sig delaktiga, trygga och där de utvecklas. I det främjande arbetet stärks de delar som bidrar till trivsel och en positiv atmosfär på skolan.

Delaktighet och inflytande i all verksamhet på skolan

Områden som berörs av insatsen

Undervisning, LHU, elevråd, klassråd, rastaktiviteter.

Mål och uppföljning

Gemensamt fokus på att öka elevernas möjligheter till delaktighet och inflytande i all verksamhet, undervisning liksom annat. Vi följer upp genom samtal och regelbundna enkäter till eleverna.

Insats

Klassråd genomförs i varje klass en gång i månaden.

Elevrådet träffas regelbundet och ger eleverna möjlighet till ökat inflytande och större gemenskap.

LHU – lärande för hållbar utveckling. LHU ska genomsyra hela vår verksamhet och vara en naturlig del i undervisningen vilket ökar möjligheterna till delaktighet och inflytande ur ett socialt hållbart perspektiv.

Genom elevernas önskemål av rastaktiviteter ges de möjlighet till delaktighet och inflytande i vilka rastaktiviteter som genomförs.

Ansvarig

Mentor ansvarar för att varje klass har klassråd en gång i månaden.

Mentor ansvarar för att varje klass har minst en representant till elevrådet.

Utsedd personal ansvarar för elevrådet.

LHU-representant i personalen ansvarar för att sprida kunskapen i arbetet med LHU.

Elevcoach ansvarar för rastaktiviteter.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Främjande insatser för trygghet på skolan

Områden som berörs av insatsen

Arbete med att stärka relationer.

Mål och uppföljning

Att alla elever ska känna sig trygga på skolan. Vi följer upp genom samtal och regelbundna enkäter till eleverna.

Insats

För att öka tryggheten i klassrummet bestäms gruppindelningar och placering i klassrummet av mentor och undervisande lärare.

Arbetslagsblandade temadagar för att stärka gemenskapen och ge möjlighet att lära känna varandra.

Schemalagd rasttillsyn med rastvärdar.

Socialpedagoger med uppdrag att fokusera på det främjande och förebyggande trygghetsarbetet.

Inskolningsdagar med inslag av teambuilding vid läsårsstart.

Regelbundna samverkansträffar med socialtjänst och polis.

Förstärkt mentorskap för en tätare kontakt mellan skola, elev och vårdnadshavare och därmed bygga goda relationer.

Pedagogiska luncher där klass och personal äter tillsammans, ingen ska sitta ensam och äta.

All personal utbildas och uppdateras i skolans trygghetsarbete för att kunna arbeta främjande.

I enlighet med skolans ”värdegrundsårshjul” arbetar vi med värdegrundsfrågor i det dagliga arbetet med eleverna.

Övergång mellan stadierna planeras och förbereds tillsammans med avlämnande skolor.

Information till vikarier om klassrumsrutiner.

MVP – mentorer i våldsprevention i årskurs 8.

Machofabriken tillsammans med fältassistenter från Socialtjänsten i årskurs 9.

Ansvarig

Arbetslagen ansvarar för att blanda klasserna i respektive arbetslag under temadagar.

Arbetslagen ansvarar för att gruppindelningar och placering i klassrummet bestäms av mentor eller undervisande lärare och har fokus på trygghet för alla elever.

Undervisande lärare ansvarar för att ha rasttillsyn.

Socialpedagog ansvarar för samverkansträffar med socialtjänst och polis.

Personalutbildare ansvarar för att personal utbildas i skolans trygghetsarbete.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Främjande insatser för trivsel på skolan

Områden som berörs av insatsen

Trivsel.

Mål och uppföljning

Att alla elever ska trivas på skolan. Vi följer upp genom samtal och regelbundna enkäter till eleverna.

Insats

Elevcafé med elevcoach som även jobbar främjande för ett positivt skolklimat.

Rastaktiviteter i ”Stenrummet”.

Elevcoacher som jobbar aktivt med tryggheten på skolan för att främja en trivsam miljö för alla.

Mobilfria lektioner.

Ansvarig

All personal på skolan.

Elevcoacher ansvarar för att ha rastaktiviteter i ”Stenrummet” och för att aktivt jobba med att skapa ett trivsamt och tryggt klimat på skolan genom att vara där eleverna är.

Undervisande lärare samlar in mobiltelefoner innan lektionsstart.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Främjande insats mot kränkande behandling

Områden som berörs av insatsen

Kränkande behandling.

Mål och uppföljning

Målet är att alla ska känna sig trygga och inte utsättas för någon form av kränkande behandling. Alla i skolan ska ha respekt för varje människas värde. Vi följer upp detta genom samtal och regelbundna enkäter till eleverna.

Insats

Det är ett ständigt pågående arbete i klassrummet, i korridorerna, på skolgården och i matsalen. All personal föregår med gott exempel och visar hur man bör bete sig mot varandra. Vi är också uppmärksamma och rör oss inne och ute där eleverna är. När personalen får kännedom om att det förekommit en kränkning så anmäler och utreder personalen händelsen efter beslutad arbetsgång.

Ansvarig

All personal på skolan.

Datum när det ska vara klart

Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret.

Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process för all personal i verksamheten

  1. Kartläggning, undersöka risker och hinder:
    För att undersöka och få kännedom om hur läget är gällande tryggheten på skolan, använder vi oss av Gävlemodellens trygghetskartläggning en gång per termin och våra egna så kallade ”Trygghetstemp”. Vi genomför även enskilda samtal och samtal i grupp samt diskussioner och samtal i personalgruppen.
  2. Analys, orsaker, slutsatser, mål:
    Analysera resultatet.

    • Varför har vi detta resultat?
    • Vilka slutsatser kan vi dra?
  3. Genomföra åtgärder:
    Vi planerar de främjande och förebyggande åtgärder vi behöver genomföra, samt tydliggör ansvarsfördelningen och när det skall vara genomfört.
  4. Uppföljning och utvärdering:
    Vi följer upp och utvärderar våra insatser för att se om vi har nått uppsattmål för insatsen.

Upptäcka och anmäla

Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling

Personalen har ett gemensamt förhållningssätt och en gemensam uppfattning om vad som menas med trakasserier och kränkande behandling, samt vad de som vuxna i skolan ska reagera och agera på. Genom detta kan skolan uppmärksamma olika kännetecken på kränkande behandling. Kännetecken kan vara: svårigheter att hävda sig i kamratgruppen, verka ledsen och olycklig, ha svårigheter att koncentrera sig, sakna vänner, vara motvillig att gå till skolan eller utåtagerande beteende.

Alla i skolan ska alltid reagera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling.

Information sker löpande i varje klass, vid aulasamling och enkätuppföljning om vart utsatta elever kan vända sig. Eleverna tar kontakt med en vuxen de känner sig trygg med.

Utredande och åtgärdande arbete

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever

  1. Skolan får kännedom om att en elev är utsatt för kränkning av andra elever.
  2. Den vuxne som först får kännedom om händelsen anmäler till huvudman via länk på Ankaret och ansvarar för att samtal med inblandade elever och vårdnadshavare görs.
    Händelsen, åtgärder och uppföljning dokumenteras på blanketten Utredning av kränkande behandling som också finns på Gävle kommuns intranät (Trygghetspärm för råd och stöd kap.9). Mentor och arbetslag meddelas.
  3. Om kränkningar skett informeras vårdnadshavare.
  4. Samtal med berörda elever om att kränkningarna ska upphöra.
  5. Uppföljningar inom den närmaste tiden.
  6. Om kränkningarna inte upphör eller om kränkningarna är av svårare karaktär kontaktas Trygghetsteamet. Trygghetsteam samlar in information och samtalar med berörda elever.
  7. Enskilda samtal med vårdnadshavare till de elever som har utfört kränkningarna. Mentor och biträdande rektor går igenom vad som hänt och ger konkreta råd på hur föräldern kan agera för att hantera problemet. Information ges angående de disciplinära åtgärder som vidtas om kränkningarna inte upphör.
  8. Skriftlig varning.
  9. Tillfällig eller permanent omplacering till annan klass eller skola.

När utredning och uppföljning är gjorda ges samtlig dokumentation i pappersform till biträdande rektor för arkivering. Biträdande rektor avslutar ärendet när dokumentationen lämnats.

Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal

Rektor informeras av elev/vårdnadshavare/personal. Personal nära eleven ex ansvarig mentor samtalar med eleven. Rektor samtalar med berörd personal. Rektor ansvarar också för uppföljning.

Ansvarsförhållande

All personal ansvarar för att agera om man ser eller får kännedom om någon form av kränkning.

Uppföljning och utvärdering

Trygghetsplanen följs upp vid läsårsslut för att revideras inför nytt läsår. Detta görs av socialpedagog tillsammans med trygghetsteamet som har analyserat trygghetsarbetet under läsåret.

Trygghetsteamet utvärderar trygghetsplanen på vårterminen med hjälp av underlag av enkätresultaten. Utvärderingen ligger till grund för vilka områden skolan ska jobba vidare med.

Kontaktuppgifter

Har du frågor eller funderingar kring trygghetsplanen, trygghetsteamet eller andra trygghetsfrågor, vänd dig i första hand till respektive mentor.

Vallbacksskolans kontaktuppgifter.