Plan för Gävle kommuns introduktionsprogram

Utbildningsnämnden, som huvudman för introduktionsprogrammen i Gävle skall anta en plan för utbildningen i enlighet med Skollagen 17 kap 7 §. Planen för utbildningen ska enligt skollagen innehålla uppgifter om:

  • Utbildningens syfte och huvudsakliga innehåll
  • Utbildningens längd

Planen fastställs och beslutas av verksamhetschefen för gymnasieutbildningarna och anpassad skola på delegation från utbildningsnämnden.

Introduktionsprogram

Gävle kommuns gymnasieskolor ska erbjuda fyra introduktionsprogram, för elever som ännu inte är behöriga till nationellt program i gymnasieskolan. De fyra programmen är:

  1. Programinriktat val, (IMV)
  2. Språkintroduktion, (IMS)
  3. Yrkesintroduktion, (IMY)
  4. Individuellt alternativ, (IMA)

Programmen har sin grund i en tydlig individualisering, med studierna flexibelt organiserade utifrån elevens kunskapsutveckling och förutsättningar, så att elevens mål för utbildningen ska nås.

Övergripande syfte och mål

Utbildningen syftar till förberedelser till nationellt program, annat introduktionsprogram, annan utbildning eller arbetsmarknaden. Gävle kommun ska erbjuda introduktionsprogram med bredd och flexibilitet för att främja en så snabb genomströmning som möjligt.

Utbildningen ska utgå från elevens förkunskaper, behov och val. Samarbetet i kommunen med olika aktörer är viktiga förutsättningar för varje elevs individuella studieplan (karriärplan), där studie- och yrkesvägledare har en central roll.

Studier

Utbildningen på introduktionsprogrammen ska ha samma omfattning som de nationella programmen d.v.s. heltidsstudier motsvarande minst 23 timmar. Utbildningen kan göras mindre omfattande i överenskommelse med eleven och vårdnadshavare om huvudmannen anser att det är förenligt med utbildningens syfte. Utbildningarna bedrivs som skolförlagd eller arbetsplatsförlagd utbildning. På samtliga program erbjuds undervisning i första hand i grundskoleämnen utifrån elevens behov och möjligheter.

Elever kan också erbjudas möjlighet att läsa kurser från gymnasiets nationella program, i första hand sv, sva, ma, eng, modersmål samt yrkesämnen. Möjlighet kan ges att läsa även andra gymnasiekurser. APL/praktik erbjuds utifrån elevens behov och intressen. Vid behov erbjuds andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling. Vid behov ska pedagogisk bedömning genomföras. Samläsning kan komma att ske mellan programmen, med nationella program eller grundskolor.

Utbildningens längd kan vara 0–3 år och dokumenteras i elevens individuella studieplan.

Elev som börjar på IM som nyanländ har rätt att delta i utbildning på IM under de fyra år eleven är att betrakta som nyanländ.

För samtliga elever finns möjlighet för rektor att ansöka till huvudman om att förlänga utbildningen.

Studiehandledning på modersmål

En elev som inte klarar att följa undervisningen på svenska har rätt att få stöd i form av studiehandledning på sitt modersmål, om eleven riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås i ett eller flera ämnen.

Simundervisning

Elever som inte kan simma erbjuds simundervisning. Idrottsläraren ansvarar för att simundervisningen genomförs på ett sätt som gör att eleverna har möjlighet att uppnå de betygskriterier som finns i kursplanen för ämnet Idrott och hälsa. Eleverna ska också få kunskaper om risker och säkerhet genom undervisningen. De ska då lära sig hur man ska bete sig när man badar vid stranden eller i badhuset, till exempel att man inte ska bada ensam. Det kan också handla om att lära sig var man kan och inte kan dyka.

Individuell studieplan

En individuell studieplan ska upprättas för samtliga elever. Den ska vara anpassad efter varje elevs behov, önskemål och förutsättningar. Planen ska utgå ifrån ett helhetstänkande och samverkan med berörda instanser.

En elev som har påbörjat ett introduktionsprogram har rätt att fullfölja utbildningen hos huvudmannen enligt huvudmannens plan för utbildningen som gällde när eleven började utbildningen.

Eleven har också rätt att fullfölja utbildningen enligt den individuella studieplan som upprättats för eleven, eftersom den individuella studieplanen på ett mer precist sätt beskriver elevens mål med utbildningen.

Planen ska utformas senast en månad efter skolstart och registreras i TED och innehålla:

  • Grundskoleämnen
  • Gymnasiekurser och delar av kurser
  • Arbetsplatsförlagt lärande APL/praktik
  • Insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling
  • Särskilda stödinsatser
  • Beräknad utbildningslängd
  • Kortsiktiga och långsiktiga mål
  • Planen följs upp minst 1ggr/termin samt revideras vid behov

Dokument efter introduktionsprogram

Skriftlig bedömning

En elev som har läst grundskoleämnen utan att minst ha uppnått E inom ramen för ett introduktionsprogram ska få en skriftlig bedömning av sin kunskapsutveckling i varje ämne.

Grundskolebetyg

En elev som genom studier på ett introduktionsprogram har fått betyg i ett av grundskolans ämnen ska få ett nytt slutbetyg. Det är rektor i Gymnasieskolan som utfärdar det nya slutbetyget. Enligt GyF 6 kap 8§ får utbildningen endast innehålla grundskoleämnen som eleven inte har godkända betyg i. Dock har enligt SL 10 kap 23§ eleven rätt att genomgå prövning för betyg. Det gäller även den som tidigare fått betyg i avslutat ämne.

Gymnasieintyg

Efter avslutad gymnasieutbildning på ett introduktionsprogram ska rektor utfärda ett gymnasieintyg som visar vilken utbildning eleven fått.

Av intyget ska det framgå:

  • vilken studieväg som intyget avser
  • vilka kurser och delar av kurser som eleven läst
  • antal gymnasiepoäng som varje kurs omfattat
  • APL/praktik
  • betyg

De olika introduktionsprogrammen

Introduktionsprogrammen vänder sig till de elever som inte uppnått behörighet till nationella program enligt behörighetsregler som gäller från och med 2011. Antagningsformerna är anpassade till att olika behörighet gäller för de olika programmen och att de har olika syften. Nedan beskrivs syfte, längd och huvudsakligt innehåll för de olika programmen.

Behörighet

Programinriktat val riktar sig till ungdomar som inte har alla de godkända betyg som krävs för behörighet till ett nationellt-program. En elev är behörig som har; godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk och

  • i engelska eller matematik samt i minst fyra andra ämnen, eller
  • i engelska och matematik samt i minst tre andra ämnen

Syftet

Syftet med programinriktat val är att eleverna ska få en utbildning som är inriktad mot ett nationellt program och att eleven ska bli antagen på det programmet så snart som möjligt.

Utbildningens inriktning

Utbildningen är inriktad mot Gävles tre kommunala gymnasieskolor samt Bessemerskolan i Sandviken. Programutbudet bestäms efter slutlig antagning i början av juli varefter bilaga bifogas.

Elever från Gävle kommun har inom ramen för samverkansavtal mellan Gävle och Sandvikens kommun möjlighet att göra en intresseanmälan via gymnasieantagningen rörande önskat IMV-program.

Struktur och upplägg

Eleverna ska erbjudas undervisning i aktuella behörighetsgivande ämnen.

Elever som går på programmet läser integrerat med elever som läser aktuellt nationellt program. Eleverna läser grundskoleämnen i egen grupp och alla gymnasiekurser i karaktärsämnen tillsammans med elever i aktuellt nationellt program.

Innehåll

De grundskoleämnena som behövs för att kunna antas till ett nationellt program schemaläggs och organiseras på ett sådant sätt att eleven senast vid läsårets slut når behörighet till nationellt program.

Uppföljning av elevens utbildning och längd

Eleven förväntas bli godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna antas till ett nationellt program under det första läsåret. Om en elev efter den planerade tiden inte uppnått utbildningens mål att bli godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna antas till ett nationellt program, genomförs ett uppföljande samtal med elev och vårdnadshavare om möjliga orsaker. Samtalet syftar till att komma fram till om eleven har möjlighet att fortsätta utbildningen inom ramen för aktuellt nationellt program samt hur elevens fortsatta studier i annat fall ska utformas.

Platsen för utbildningen

Utbildningen förläggs till gymnasieskolorna Borgarskolan, Polhemsskolan eller Vasaskolan för respektive program samt Bessemerskolan i Sandviken.

Behörighet

Språkintroduktion står öppen för nyanlända ungdomar som inte har de godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram och som behöver en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket för att kunna gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning. Om det finns särskilda skäl får även andra elever gå Språkintroduktion.

Syftet

Syftet med språkintroduktion är att ge nyanlända ungdomar en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket, vilket gör det möjligt för dem att gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning.

Före utbildningsstart

Kommunen har en etablerad organisation för att ta emot elever som kan vara aktuella för språkintroduktion.

Alla nyanlända elever i Gävle kommun tas emot på Söderskolans mottagningsenhet där inledande kartläggning av elevens språkkunskaper och andra kunskaper görs. Om möjligt genomförs kartläggningen på elevens starkaste språk. Vid detta samtal kartläggs elevens skolbakgrund, samtidigt som eleven får möjlighet att visa sina styrkor och förmågor. Information om eleven överförs från de lärare som genomför den inledande kartläggningen till mottagande skola. Skolverkets kartläggningsmaterial för grundskolan används.

Struktur och upplägg

Språkintroduktion utgår från de pedagogiska intentionerna i bedömningsmaterialet Bygga svenska som handlar om språkutveckling utifrån att tala, läsa, skriva och lyssna.

Utbildningen på språkintroduktion bedrivs som heltidsstudier med minst 23 h undervisningstimmar per vecka. Mentorn har utvecklingssamtal med eleven två gånger per läsår och då diskuteras den individuella studieplanen. Till dessa samtal kallas även vårdnadshavare. Eleven har också regelbunden kontakt med studie- och yrkesvägledare.

Utbildningen utformas för en enskild elev. Beroende på elevens förutsättningar och förväntade progressionstakt placeras eleven i en klass. Klasserna finns på tre olika nivåer utifrån elevernas kunskaper i svenska; nybörjarnivå, mellannivå och fortsättningsnivå.

Fokus i undervisningen ska ligga på elevens språkutveckling.

Innehåll

Utbildningen på språkintroduktion omfattar huvudsakligen grundskoleämnet svenska som andraspråk.

I nybörjarklasserna erbjuds eleverna att läsa grundskoleämnena: svenska som andraspråk, matematik, engelska, modersmål, bild och idrott. Variationer på detta kan bli aktuellt utifrån elevens behov och förutsättningar.

I mellannivå erbjuds eleverna att läsa svenska som andraspråk, matematik, engelska, modersmål, bild, SO, TE och idrott. Variationer på detta kan bli aktuellt utifrån elevens behov och förutsättningar.

I fortsättningsnivå erbjuds eleverna att läsa svenska som andraspråk, matematik, engelska, modersmål, några av So-ämnena, något av No-ämnena och idrott. Variationer på detta kan bli aktuellt utifrån elevens förutsättningar

Långsiktigt erbjuds eleven läsa 9 grundskoleämnen under sin studietid på språkintroduktion. Beroende på elevens språkkunskaper och förutsättningar erbjuds eleven möjlighet att läsa gymnasieämnen.

Eleven på språkintroduktion ges möjlighet att få god kompetens inför kommande val av studier och yrke. Studie- och yrkesvägledaren följer upp kartläggningen av eleven och dennes individuella studieplan i sitt arbete att vägleda eleven inför fortsatta studier.

Uppföljning av elevens utbildning och längd

Hur lång tid det kommer att ta för eleven att bli klar på språkintroduktion bedöms utifrån elevens individuella studieplan som kontinuerligt följs upp. Studietiden varierar mellan 1–3 år utifrån elevens bakgrund och progression. Elev som påbörjat sin skolgång direkt på IM som nyanländ kan gå 4 år på IMS. Efter utbildningen erbjuds eleverna möjlighet till studier på nationellt program, på ett annat introduktionsprogram, kommunal vuxenutbildning eller folkhögskola.

Bedömning av språkkunskaper

Elevens språkkunskaper bedöms av skolans lärare. I arbetet används Skolverkets bedömningsstöd Bygga svenska.

Platsen för utbildningen

Utbildningen förläggs till Borgarskolan.

Behörighet

Yrkesintroduktion står öppet för ungdomar som inte har de godkända betyg som krävs för att vara behöriga till ett yrkesprogram.

Syftet

Syftet med yrkesintroduktion är att eleverna ska få en yrkesinriktad utbildning som gör det möjligt för dem att etablera sig på arbetsmarknaden.

Arbetslivets behov

Skolorna har aktiva lokala programråd på samtliga yrkesprogram. De lokala programråden redovisar årligen det lokala arbetlivets behov av kompetens. Det redovisade kompetensbehovet är ett viktigt underlag i skolans planering av programmet.

Utbildningens inriktning

Yrkesintroduktion är individuellt utformad och har ämnesmässiga inriktningar mot vård- och omsorg, restaurang- och livsmedel, barn och fritid, hotell- och turism samt fordon- och transport. Elever från Gävle kommun har inom ramen för samverkansavtal mellan Gävle och Sandvikens kommun möjlighet att inför åk 2 på IM göra en intresseanmälan via gymnasieantagningen rörande önskat IMY-program. Utbildningen är inte sökbar för elever i åk 9.

Struktur och upplägg

Undervisningen är gruppbaserad med individuella studieplaner. Utbildningen kan innehålla grundskoleämnen och gymnasieämnen. (gymnasiegemensamma och/eller yrkesämnen).

Elever som läser yrkesintroduktion bildar en egen klass. Vissa kurser i karaktärsämnen kan läsas tillsammans med elever på respektive yrkesprogram.

Innehåll

Utbildningen innehåller hela eller delar av kurser i karaktärsämnen som ingår i gymnasieskolans nationella yrkesprogram vård- och omsorgsprogrammet, barn och fritidsprogrammet, restaurang- och livsmedelsprogrammet, hotell- och turismprogrammet samt fordon- och transportprogrammet. Se bilaga för poängplan.
Vi erbjuder fem olika yrkespaket:

  • Fordon inriktning fordonsmekaniker, innehåller ett urval av karaktärskurser. Lokalt yrkespaket.
  • Restaurang och livsmedel med inriktning kock/servitör, innehåller ett urval av karaktärskurser. Lokalt yrkespaket.
  • Vård och omsorg med inriktning vårdbiträde, innehåller ett urval av karaktärskurser. nationellt yrkespaket enligt Skolverket.
  • Barn och fritid-inriktning aktivitetsledare. Lokalt yrkespaket.
  • Hotell och turism. Lokalt yrkespaket

Arbetsförlagt lärande ingår när det förekommer i kurser på det nationella programmet.
Om eleven har behov och förutsättningar för det, ska den kunna läsa grundskoleämnena svenska, engelska och matematik. Det ska också vara möjligt att läsa gymnasiegemensamma ämnen om eleven har behov och förutsättningar för det.

Uppföljning av elevens utbildning och längd

För varje elev finns det en upprättad individuell studieplan som följs upp minst en gång per termin och revideras vid behov. Utbildningens längd är 2 år.

Platsen för utbildningen

Utbildningen förläggs till Gävles kommunala gymnasieskolor Polhemsskolan och Borgarskolan samt Bessemerskolan i Sandviken.

Behörighet

Individuellt alternativ utformas för enskild elev och vänder sig i första hand till ungdomar som inte är behöriga till ett yrkesprogram och som har stora kunskapsbrister. Utbildningen får innehålla grundskoleämnen som eleven saknar godkända betyg i. Det kan också ingå andra insatser, exempelvis motivationsinsatser eller praktik.

Syftet

Syftet med Individuellt alternativ är att elever ska gå vidare till fortsatt utbildning, annan sysselsättning eller anställningsbarhet. Individuellt alternativ präglas av en hög grad av individualisering och utformas utifrån den enskilde elevens förutsättningar och behov. Efter åk 1 på IMA finns möjlighet för eleven att ansöka om att fortsätta sin utbildning inom IMY.

Struktur och upplägg

En elev som går individuellt alternativ läser grundskoleämnena i grupp utifrån behov. Utbildningen är indelad i tre inriktningar utifrån elevernas behov av extra anpassningar och särskilt stöd.

Under hela sin utbildningstid har eleven en mentor på skolan. Mentorn kallar eleven och dennes vårdnadshavare till utvecklingssamtal.

Innehåll

Individuellt alternativ ska utformas för en enskild elev, följande gruppverksamheter erbjuds:

  • Individuellt alternativ för elever med autismdiagnos.
  • Organiserad verksamhet för elever med omfattande behov av extra anpassningar och särskilt stöd
  • Övriga elever

Eleven läser de grundskoleämnen som eleven saknar godkänt betyg i och som krävs för att bli behörig till nationella program. Vidare erbjuds eleven möjlighet att därutöver läsa ytterligare grundskoleämnen som eleven inte har betyg i.

Beroende på elevens förutsättningar erbjuds eleven att läsa en eller flera av följande gymnasiekurser: matematik 1a, svenska 1, svenska som andraspråk 1 och engelska 5. Även andra gymnasiekurser kan vara aktuella utifrån elevens behov och önskemål.

I vissa fall kan även praktik bli aktuellt.

Före utbildningsstart

En elev får gå individuellt alternativ om hen saknar de godkända betyg som krävs för behörighet till ett yrkesprogram.

En elev som går i grundskolans årskurs 9 och är intresserad av individuellt alternativ autismgrupp bjuds in till gymnasieskolan. Här träffar eleven personalen som arbetar på utbildningen. Syftet med mötet är att tidigt skapa en trygg och bra relation till den blivande eleven och inleda ett samtal om elevens mål med sin gymnasieutbildning.

Uppföljning av elevens utbildning och längd

Utbildningens längd är 0-3 år. Vid det individuella utvecklingssamtalet följs elevens utbildning upp. Stor uppmärksamhet riktas vid varje samtal på elevens mål med sin utbildning.

Platsen för utbildningen

Utbildningen förläggs till gymnasieskolan Polhemsskolan.