Vanliga frågor och svar kopplat till översvämningen

Här hittar du svar på frågor som rör hur kommunen har arbetat med översvämningen och råd om vart du kan vända dig med dina frågor.

Frågor och svar


När det regnade som mest föll det 101 millimeter på 2 timmar över Gävle. I Sverige är det rekordmycket, tidigare rekord var 79,2 millimeter i 2002 i Hanö.
Mellan klockan 08:00 på tisdagen till klockan 08:00 på onsdagen uppmätte SMHI nederbörd på 161,6 millimeter över Gävle. Den mängden placerar Gävle på sjätte plats över dygnsnederbörd historiskt sett.
En normal nederbördsmängd för Gävleborgs län generellt brukar ligga på 70 till 80 millimeter för månaden. Källa: SVT/SMHI


Gävle kommun avråder att bada eller vada på alla översvämmade platser eller vattendrag med höga flöden av många anledningar. När det är turbulent och mycket vatten finns rasrisk kring kanter och rinnande vatten kan vara mycket strömt. Vatten kan även innehålla bråte eller vara förorenat. Avrådan att bada eller vada gäller också hundar. Ta det försiktigt och respektera alla avspärrningar.
Till följd av att avlopp har översvämmats kan både mänsklig avföring och djuravföring finnas i vattnet. Det innebär att bland annat e-colibakterier, som finns i mänsklig avföring och kan orsaka allvarlig magsjuka, kan finnas i vattnet. Det finns även en risk att vatten inomhus kan vara strömförande vilket är förenat med livsfara.


Under kvällen 25 augusti och natten mot 26 augusti föll 41 millimeter regn i Gävle. Inga samhällsstörande händelser inträffade under och efter natten. Vägar, gång- och cykelvägar och viadukter är öppna och dagvattensystem har inga kritiska nivåer. Innan regnet hade Gävle kommun och kommunala bolag rensat brunnar och kontrollerat pumpar. Under natten och morgonen kontrollerades nivåerna i dagvattensystemen på ett 20-tal platser, specifikt där läget var som mest kritisk efter första regnovädret. Hemtjänsten har kunnat ta sig fram till sina kunder och inga skolor har behövt hålla stängt på grund av vädret.


Kommunala driftenheter och entreprenörer har varit ute och arbetat dygnet runt med att besikta och laga vägnät, hantera vattendrag och få bort vattenmassor från vägar, viadukter och andra drabbade platser. Även räddningstjänst och MSB har hjälpt till med pumpning av vattenmassor. Alla kommunala översvämmade vägavsnitt har öppnats upp igen och vi följer hela tiden läget vid vattendrag som har påverkats. Gavlefastigheter som ansvarar för kommunala fastigheter har prioriterat skolor och förskolor som drabbats. De arbetar även med byggnader kopplat till vård och omsorg, kultur och fritid och andra kommunala kontorsbyggnader.


Vi prioriterar alla ärenden och platser som fortfarande är kritiska och där risk finns för skador på person och egendom. Under tiden besiktas och repareras det som är förstört och som löpande rapporteras in.

De kommunala bolagen och förbunden, så som Gavlegårdarna, Gävle energi och Gästrike vatten arbetar på samma sätt med att besiktiga och reparera det som blivit förstört. Även Gästrike Räddningstjänst bistår med deras kunskap och expertis och är redo om något akut inträffar.

Gävle kommun tillsammans med kommunala bolag och förbund följer med täta avstämningar läget med SMHI. För tillfället är näst intill alla kommunala vägar och gator öppnade och kommunala driftenheter inspekterar tillsammans med entreprenörer de platser och vägnät som särskilt drabbades av förra veckans kraftiga nederbörd. Dammar, reservoarer, dagvattensystem och vattennivåer kontrolleras kontinuerligt, vägar sopas och brunnar spolas.

Gävle kommun har tillsammans med Gävle Vatten AB påbörjat ett utvärderingsarbete med anledning av det historiskt kraftfulla skyfall som kom natten mot den 18 augusti 2021. Utvärderingen kommer att analysera händelsen utifrån akuta åtgärder, krishantering och kommunikation. Utvärderingen kommer även omfatta ekonomiska konsekvenser och vilka åtgärder som kommunen och Gävle Vatten kan behöva vidta på kort och lång sikt.

För att kunna bedöma vilka åtgärder som kan och bör genomföras så kommer översvämningsmodeller och analyser tas fram för de mest drabbade områdena. Det är först när arbetet med utvärderingen är klar som det kan vara möjligt att se vilka åtgärder som behöver vidtas.


Främst via kommunens webb, kommunens facebook eller P4 Gävleborg, Sveriges radio, som har ett särskilt uppdrag som beredskapskanal att under kris rapportera från myndigheter, men även i annan lokal media.


Om läget är akut och fara för liv, egendom eller miljö, ring 112. För övriga ärenden, kontakta Gävle kommuns kundtjänst.

Under helgen, jourtelefon 026-178560


Förstärkningsresurser från MSB såsom sandsäckar ska i första hand användas till att skydda samhällsviktig verksamhet.

I den samhällsstörning som nu pågår i Gävleborgs län med anledning av kraftig nederbörd är flera kommuner drabbade.

Länsstyrelsen Gävleborg samordnar, i samråd med kommunerna, prioritering av resurser och bedömningen är att de statliga resurserna inte kommer att användas för enskilda som drabbats, utan för just samhällsviktig verksamhet.
Kommunens egna resurser, såsom sandsäckar och barriärer, förfogar kommunen själv över.


Privatpersoner ska kontakta sitt privata försäkringsbolag. Dokumentera skadorna först.


Om du bor i en lägenhet så kontakta din fastighetsägare. Om du bor i villa så är du välkommen att kontakta en miljöinspektör på kommunen antingen genom att maila till gavle.kommun@gavle.se eller ringa till kommunens kundtjänst och be att få prata med en miljöinspektör.


Dokumentera först alla skador då de kan användas i ditt försäkringsärende. Om egendom behöver kastas, gör det på närmaste återvinningscentral.


Följ alla råd på Gästrike vattens webbsida. Länk: www.gastrikevatten.se


För privata fastighetsägare, kontakta Gästrike vatten www.gastrikevatten.se. Annars, kontakta din hyresvärd eller liknande.

Om du är ansluten till det kommunala vatten- och avloppsnätet kan du läsa mer på Gästrike vattens webbsida hur du går tillväga.

Privatpersoner med enskild vatten- och avloppslösning, kontaktar privat försäkringsbolag.

Livsmedelsverket har samlad information på sin webb.

Även kommunens avloppshandläggare kan ge råd och information.

För privata fastighetsägare, kontakta Gävle energi. Annars, kontakta din hyresvärd eller liknande.

Gästrike återvinnare eller något av de privata renhållningsföretagen.

Vägnätet fungerar normalt.


Om läget är akut och fara för liv, egendom eller miljö, ring 112. För övriga ärenden, kontakta Gävle kommuns kundtjänst.

Under helgen, jourtelefon 026-17 85 60


kontakta Gävle kommuns kundtjänst, måndag-fredag under ordinarie öppettider.

Under helgen, jourtelefon 026-17 85 60


Om du är drabbad av översvämning i din fastighet ska du i första hand ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Efter att du har haft kontakt med försäkringsbolaget kan du begära ersättning för självrisken hos Gästrike Vatten. För att anmäla skadan till Gästrike vatten behöver du fylla i och skicka in en skadeanmälan.

Att reparera eller återställa ytskikt efter en skada kräver inte bygglov. Gör du större ändringar i samband med återställandet, till exempel ändringar i bärande konstruktion, ventilation, brandskydd eller vatten och avlopp så kan du behöva tillstånd, men annars är invändiga ändringar inget som kräver bygglov.

 

Utvändiga ändringar och att riva en byggnad eller del av en byggnad kräver däremot oftast lov. Kontakta bygglovsenheten om du är osäker via gavle.kommun@gavle.se eller 026-17 80 00, ange då din fastighetsbeteckning eller adress.