Gävle bibliotek satsar på att ge digital vägledning på distans – möt Kristin som ska hjälpa Gävleborna

Från och med måndag 30 november kan Gävleborna boka en tid via biblioteket för att få hjälp på distans i frågor om digital teknik och digitala tjänster. Ett stöd i att använda sin smartphone, surfplatta eller dator. -Vi vill ge medborgarna en möjlighet att få digital vägledning som vi inte kan erbjuda på plats i biblioteket på grund av restriktionerna som råder. Många har ett extra stort behov av stöd i att använda digitala verktyg för sociala kontakter, vardagssysslor och annat, säger Kristin Johannesson, projektledare. Hon ska testa detta och arbetar till vardags med liknande tjänster i Digital studio på Stadsbiblioteket i Gävle.

Digital delaktighet i uppdraget
-Biblioteket arbetar med digital delaktighet på olika sätt. Digital delaktighet kan underlätta, eller i vissa fall krävas. Det kan vara att ta del av kulturupplevelser, ha kontakt med myndigheter och kunna delta i det offentliga samtalet. Biblioteket är en betydelsefull aktör och arena och tillgänglig för alla. Det ingår i bibliotekets uppdrag, vilket nu kan kräva nya och ändrade arbetssätt för att uppfyllas, säger Kristin.

Videosamtal, telefon eller e-post
Du kan välja att kontaktas via e-post, telefonsamtal eller videosamtal. Handledningen är individuell.
-Den som får handledning pratar eller skriver via mail. Det blir ett samtal där personen frågar, testar och beskriver och kan visa om det är ett videosamtal  – och får nya instruktioner och förslag efterhand, säger Kristin.

Boka via sida
Bokning görs bäst via bokningssidan via ett formulär. Frågor kan också ställas via e-post till digitalstudio@gavle.se. Alternativt kan man få information och hjälp genom att ringa till bibliotekets vanliga telefonnummer. Biblioteket är tills vidare fortsatt öppet för kortare ärenden och frågor, men inte för längre handledning.

Här bokar man: https://outlook.office365.com/owa/calendar/Digitalstudio1@gavle.onmicrosoft.com/bookings/

Du bokar 30 minuter och det går att boka en ny tid för den som behöver ytterligare handledning.  Öppettiderna är tills vidare två dagar i veckan, måndag kl 14- 16.30 och tisdag kl 9-11.30.

Vad kan jag få hjälp med?
Exempel på frågor biblioteket kan hjälpa till med kan vara ett problem personen har stött på vid någon tjänst eller utrustning. Det kan också vara att man inte har en specifik fråga utan vill veta hur man använder en tjänst, som till exempel att handla på nätet, genomföra ett videosamtal, använda andra program, webbtjänster eller appar.

-Vi erbjuder inte teknisk it-support som kräver specialistkompetens, inom nätverk eller liknande men det går alltid att testa att fråga!

Ha kontakt på nya sätt
-Det känns spännande och roligt. Jag hoppas att tjänsten kommer att användas och vara till nytta. Jag ser fram emot att kunna ha kontakt med besökarna på dessa sätt, säger Kristin.

https://www.gavle.se/event/digital-vagledning-pa-distans/alla/