Ny webbplats för Konsument Gästrikland för utökad service och hållbar konsumtion

Nu har Konsument Gästrikland fått en ny webbplats för samarbetet mellan de fem kommunerna; Sandviken, Hofors, Ockelbo, Älvkarleby och Gävle kommun. -Det är viktigt att alla invånare känner till att vi erbjuder konsumentvägledning samt budget- och skuldrådgivning, oavsett i vilken av kommunerna man bor. Vi har ett samarbete och vill jobba med ”Konsument Gästrikland” som avsändare i all kommunikation. Det ska vara tydligt och lätt att komma i kontakt med oss, säger Sara Stenquist, enhetschef Konsument Gästrikland.

För att öka servicen finns två e-tjänster till konsumentvägledningen samt budget- och skuldrådgivningen på nya webbplatsen.
– Vill du prata med en konsumentvägledare, men inte har möjlighet att ringa under telefontid, kan du använda e-tjänsten och maila för att boka en tid för besök eller telefonkontakt. Det förenklar kontakten med oss. Du behöver inte passa telefontider, säger Sara.

En annan nyhet är att du kan ta del av de tjänster som de erbjuder kommuninvånarna, i form av föreläsningar och utbildningar och om hållbar konsumtion och mot överkonsumtion och överskuldsättning.  Webbplatsen är tillgänglighetsanpassad utefter den nya EU-lagen – Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Lagen kom 2019 och fokuserar på en likvärdig användarvänlighet för alla.  Webbplats är responsiv med fokus på mobilvänlighet. Det innebär att besökare kan se samma webbplats från en mobiltelefon, en läs/surfplatta eller en persondator utan att behöva scrolla och zooma så mycket som hade krävts vid traditionell webbdesign.

www.konsumentgastrikland.se