Ansök om tillstånd för att sälja tobak

Du som vill sälja tobaksvaror till konsumenter måste ansöka om tillstånd för det hos oss. Om du vill sälja tobak från flera olika butiker måste du söka tillstånd för varje butik.

Ansök om tillstånd

Lämplighetskrav för att sälja tobak

När du ansöker om tillstånd för försäljning av tobak gör Gävle kommun en utredning om dig som företrädare samt det bolag som tillståndet söks för. Det gör vi innan vi fattar beslut om tillstånd.

Läs utredning om lämplighet för att sälja tobak.

Du ansöker genom att fylla i ansökningsblanketten här nedanför

Om du vill sälja e-cigaretter behöver du anmäla det till oss.

Handläggningstiden börjar när du har lämnat alla de dokument och uppgifter som behövs för att vi ska kunna fatta beslut i ärendet. Du som söker som har bevisbördan och ett stort ansvar vilar därför på dig att ta fram alla uppgifter. Ju tidigare vi får in alla handlingar från dig, desto tidigare kan du få ett beslut.

Egenkontrollprogram

Du måste alltid bifoga ett egenkontrollprogram med de rutiner som du behöver i din verksamhet för att se till att du och din personal följer lagkraven för försäljning av tobaksvaror. Du gör egenkontrollprogrammet genom att fylla i blanketten här nedanför.

Läs mer om hur ett egenkontrollprogram ska se ut på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Det finns två olika tillstånd du kan ansöka om:

  • Tillstånd som gäller tills vidare. Detta tillstånd gäller tills du själv väljer att återkalla tillståndet, eller om kommunen återkallar ditt tillstånd.
  • Tillstånd för en viss tid. Detta är ett tillstånd som gäller mellan vissa datum och som du kan ansöka om när du till exempel ska sälja tobaksvaror vid en festival eller annat tillfälligt arrangemang.

Vilken kommun du ska lämna in din skriftliga ansökan till beror på hur din verksamhet ser ut.

  • Om du har ett försäljningsställe ska du lämna in ansökan till den kommun där ditt försäljningsställe finns.
  • Om du inte har ett försäljningsställe, exempelvis om du enbart säljer tobak över internet, ska du lämna in ansökan till den kommun där ditt företag har sitt säte.
  • Saknar företaget säte i Sverige ska du lämna in din ansökan till den kommun där företaget har ett fast driftsställe.

Ansökan som gäller försäljning i Gävle kommun kan lämnas in i någon av Gävle kommuns receptioner eller skickas med e-post eller vanlig post.

Om du har tillstånd att sälja tobak och det sker förändringar i företaget ska anmäla det till oss utan dröjsmål. Exempelvis ska du anmäla:

  • betydande förändringar gällande ägare i ett bolag.
  • betydande förändringar i en styrelse
  • kontaktuppgifter till tillståndshavaren
  • om den som har försäljningstillstånd har avlidit
  • om den som har försäljningstillstånd har fått förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken
  • om du gör ändringar i ditt egenkontrollprogram.

Tillsyn av verksamheten

Efter att du fått tillstånd att sälja tobaksvaror bedriver vi tillsyn tillsammans med Polismyndigheten för att kontrollera att verksamheten följer de lagar och regler som finns. Det kan vi till exempel göra genom att

  • besöka verksamheten
  • begära in uppgifter från Skatteverket och Polismyndigheten
  • genomföra kontrollköp av tobaksvaror.

När vi gör kontrollköp av tobaksvaror kontrollerar vi att butiken säkerställer att personer under 18 år inte får köpa tobaksvaror. Förenklat innebär det att vi ger i uppdrag till en person över 18 år med ett ungdomligt utseende att testa om det går att handla tobak utan legitimation.

Avgifter och handläggningstid

I Gävle kommun kostar det 12 060 kronor att ansöka om detaljhandelstillstånd eller partihandlartillstånd. Ansökningsavgiften är en engångsavgift som du betalar för vår prövning av din ansökan. Avgiften ska betalas oavsett om du beviljas ett tillstånd eller inte.

Om det sker förändringar i din verksamhet, till exempel att en ny delägare träder in eller att en styrelseledamot byts ut, ska du anmäla det till oss i förväg. Oförutsedda ändringar ska meddelas skyndsamt, så snart det är möjligt.

Vi gör sedan en prövning av om verksamheten fortfarande uppfyller lagens krav för tillstånd efter ändringen. Avgiften för prövningen är 5 810 kronor.

Kommunen tar varje år ut en årlig tillsynsavgift av de bolag som har tobakstillstånd i kommunen. Avgiften finansierar kommunens arbete med tillsyn över tobaksförsäljningen.

  • Tillsynsavgiften för tillsyn över tobaksförsäljning är 5 100 kronor per år.
  • Tillsynsavgiften för tillsyn över försäljning av elektroniska cigaretter och/eller påfyllnadsbehållare är 1 130 kronor per år.
  • Tillsynsavgiften för tillsyn över försäljning av tobaksfria nikotinprodukter är 1 130 kronor per år.
  • För den som säljer både tobaksvaror och elektroniska cigaretter och/eller påfyllnadsbehållare är tillsynsavgiften totalt 5 650 kronor per år.
  • För den som säljer både tobaksvaror och tobaksfria nikotinprodukter är tillsynsavgiften totalt 5 650 kronor per år.
  • För den som säljer både tobaksvaror, elektroniska cigaretter och/eller påfyllnadsbehållare samt tobaksfria nikotinprodukter är tillsynsavgiften totalt 6 220 kronor per år.
  • Återbesök för uppföljande tillsyn till följd av brister kostar 1 130 kronor per extra tillsynsbesök.
  • Påminnelse efter uteblivet egenkontrollprogram kostar 590 kronor.

Från det att din ansökan är komplett har vi fyra månader på oss att fatta ett beslut om att antingen bevilja eller avslå din ansökan. Du kan normalt räkna med att det tar upp till två månader.

Spårbarhet och säkerhetsmärkning av tobaksvaror

För att kunna köpa in tobaksvaror av en partihandlare måste du som detaljhandlare ha en identifieringskod. Identifieringskoden används för att spåra produkter, och tobaksvaror som inte är märkta med kod får inte säljas. Du kan få en kod på två sätt:

  • Du kan själv ansöka om en identifieringskod hos den behöriga id-utfärdaren.
  • Du kan se till att en leverantör, till exempel en parti-handlare, ansöker om en identifieringskod till dig.

Även om du har en identifieringskod måste du ansöka om detaljhandelstillstånd, denna identifieringskod ersätter alltså inte ett tillstånd. Varje försäljningsställe måste ha en egen identifieringskod. Du hittar mer information och ansökan om identifieringskod på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Det är brottsligt att sälja tobak utan tillstånd

Den som säljer tobak utan att ha tillstånd för det kan dömas för olovlig tobaksförsäljning till böter eller fängelse upp till två år. Vid grövre brott kan man dömas för grov olovlig tobaksförsäljning och då få lägst sex månader och upp till sex års fängelse.

Om du ska sluta sälja tobak

Om du ska sluta sälja tobak anmäler du detta till oss via e-tjänsten här nedanför.

Kontakta oss

Har du några frågor om tobaksförsäljning är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst.