Tilläggsbelopp för friskolor

Fristående förskolor, grundskolor, grundsärskolor och fritidshem kan ansöka om tilläggsbelopp för barn och elever som har behov av ett omfattande särskilt stöd.

Ansök om Tilläggsbelopp

Du ansöker via blanketten nedan.

Vid ansökningstillfället ska aktuell utredning och handlingar som till exempel åtgärdsprogram, pedagogisk- och skolsocial kartläggning samt eventuella tillbudsrapporter bifogas.

I ansökan ska det ingå en beskrivning av hur tilläggsbeloppet ska användas, vilka insatser som planeras, till vilken kostnad och hur stor del av dagen det gäller.

Är handlingarna ofullständiga skickas de tillbaka med en förklaring av vilka kompletteringar som behöver göras för att ansökan ska kunna behandlas.

Ansökningsförfarande

  • Ansökan görs i regel för ett läsår i taget.
  • Ansökan ska vara inlämnad för vårterminen senast vecka 42 och för höstterminen senast vecka 15.
  • Ansökan kan i undantagsfall göras vid annan tidpunkt, till exempel vid elevs inflyttning eller en akut händelse.

Rektor/förskolechef ansvarar för att ansöka om tilläggsbelopp till centrala bedömningsgruppen. Den centrala bedömningsgruppen behandlar ansökningarna, gör en bedömning kring behov av tilläggsbelopp samt beviljar eller avslår ansökan.

Den sökande rektorn/förskolechefen kan komma att bjudas in för att muntligt beskriva sitt ärende och svara på frågor från centrala bedömningsgruppen.

Den centrala bedömningsgruppen består av avdelningschef för Elevhälsa, specialpedagog, kurator, skolläkare och skolpsykolog.

Uppföljning

Varje beslutat tilläggsbelopp följs upp årligen i det fall det finns behov av ny ansökan.

Då kan tilläggsbelopp sökas

Tilläggsbelopp kan sökas för barn och elever som är folkbokförda i Gävle Kommun.

Tilläggsbeloppet ska vara omedelbart kopplat till ett enskilt barn eller en enskild elev och ha samband med dennes särskilda behov och förutsättningar.

Tilläggsbeloppet avser endast ersättning för extraordinära stödåtgärder som inte har koppling till den vanliga undervisningen. Nästintill alla barn och elevers behov ska kunna tillgodoses inom ramen för grundbeloppet.

Exempel på kostnader som inte berättigar tilläggsbelopp

  • stöd i form av extra undervisning,
  • individualiserat lärande,
  • specialpedagogiska insatser,
  • undervisning i särskild grupp som syftar till att hjälpa elever med inlärningssvårigheter att nå målen.

Kostnaden för dessa insatser ska täckas av den ersättning som betalas ut via grundbelopp och socioekonomisk viktning. Dessa stödbehov ska skolor kunna möta inom sin grundorganisation.

En förutsättning för att ett tilläggsbelopp ska betalas är att eleven har så stora svårigheter med fysisk, kognitiv, psykisk, emotionell förmåga eller en kombination av dessa, vilket föranleder ett omfattande behov av särskilt stöd som inte kan tillgodoses med organisatoriska eller pedagogiska insatser.

Ett tilläggsbelopp för särskilt stöd kan också lämnas för extraordinära stödåtgärder som har koppling till undervisningssituationen. Till exempel sådana extraordinära stödåtgärder som riktas till barn och elever med stora inlärningssvårigheter. För att tilläggsbelopp ska kunna lämnas krävs fortfarande att åtgärderna går utöver det som ingår i grundbeloppet. Det grundläggande kravet är att barnet eller eleven har ett omfattande behov av särskilt stöd. Kraven för att få tilläggsbelopp är högt ställda.