Gävle kommun får högt betyg i företagsranking

Flygbild över Länsmuseet och söder

Gävle klättrar och får sitt högsta resultat någonsin i en årlig kundundersökning genomförd av Stockholm Business Alliance och Sveriges kommuner och regioner.

– Det här är ett kvitto på att Gävle har en allt mer serviceinriktad myndighetsutövning där kommunen bidrar till att skapa möjligheter för våra viktiga företagare, säger Helene Åkerlind (L), kommunalråd med särskilt ansvar för näringslivsfrågor.

Varje år mäter Stockholm Business Alliance och Sveriges kommuner och regioner företagarnas upplevelse av kommunernas myndighetsutövning.
370 av Gävles företagare har svarat på årets enkätundersökning, som bygger på 2019 års ärenden inom bygglov, markupplåtelse, livsmedelskontroll, serveringstillstånd, miljö- och hälsoskydd samt brandskydd.

Företagarna får bland annat svara på frågor kring effektivitet, bemötande, tillgänglighet och rättssäkerhet. Mätningen för 2019 visar att Gävle klättrar från ett resultat på 70 till 73, vilket är kommunens högsta resultat sedan mätningarna inleddes.

– Redan 2018 gick Gävle från ett godkänt till ett högt resultat i mätningen, och i mätningen för 2019 klättrar vi ytterligare och når därmed kommunens uppsatta mål. Vi vill tacka alla företagare som deltagit i undersökningen, svaren hjälper oss att fortsätta utveckla vår service, säger kommundirektör Göran Arnell.

Mätningen visar att Gävle förbättrar sitt resultat i fem av sex kategorier. Från fjolårets mätning är det brandskydd, markupplåtelse och serveringstillstånd som klättrar mest. Livsmedelsfrågor och kommunens bygglovshantering får också ett ökat betyg av företagarna i rankingen, medan miljö- och hälsoskydd sjunker något, även om resultatet fortfarande klassas som högt.

– Det är glädjande att den hjälp och guidning vi ger uppskattas. En bakgrund till det goda resultatet kan vara de internutbildningar vi haft för chefer och medarbetare i hur man ger god service till företag, säger Eva Jackson, sektorchef Livsmiljö Gävle.

Det här är NKI-rankingen

Den årliga NKI-rankingen (nöjd kund index) är en kundundersökning från Stockholm Business Alliance, SBA, och Sveriges kommuner och regioner, SKR. Ett gott företagsklimat gynnar företagande, bidrar till fler arbetstillfällen och stärker kommunens skatteunderlag. Kommunernas service är en viktig del hur företagsklimatet uppfattas. Undersökningen av 2019 års myndighetsutövning besvarades av 370 företagare i Gävle, vilket motsvarar 49 procent av de tillfrågade.

NKI mäts enligt följande betygskala:

  • 80 Mycket högt
  • 70-80 Högt
  • 62-69 Godkänt
  • 50-61 Lågt
  • <50 Mycket lågt

Totalt resultat i 2019 års mätning: 73

Gävles resultat fördelat per myndighetsutövning: (Fjolårets resultat inom parantes)

  • Brandskydd: 84 (71)
  • Bygglov: 69 (67)
  • Markupplåtelse: 76 (70)
  • Livsmedel: 77 (76)
  • Miljö- och hälsoskydd: 72 (75)
  • Serveringstillstånd: 70 (66)