Så får du personlig assistans

För att du ska kunna bli beviljad personlig assistans behöver du omfattas av lagen om stöd och service åt vissa funktionshindrade - LSS.

Först görs en utredning av dina behov

Det är kommunens biståndshandläggare som utreder om du har rätt till personlig assistans.
Genom utredningen kommer de fram till vilken hjälp du behöver och hur många timmar i veckan du behöver hjälp.

Antal timmar avgör vem som utför assistansen

Mindre än 20 timmar

Om utredningen visar att du har behov av hjälp mindre än 20 timmar i veckan är det kommunen eller extern utförare som utför hjälpen.
Ansök om personlig assistans.

Mer än 20 timmar

Om utredningen kommer fram till att du har behov av hjälp mer än 20 timmar i veckan får du din hjälp från Försäkringskassan. Här kan du läsa om

Välja vem som utför personlig assistans

Din personliga assistans kan utföras av personal från Gävle kommun eller från en extern utförare. Du kan också själv anställa en personlig assistent.

Du väljer själv

Här kan du läsa om och jämföra olika utförare av personlig assistans.

Gävle kommuns personliga assistans
Externa utförare av personlig assistans.

Du kan även själv bli arbetsgivare för dina personliga assistenter. Vill du veta mer om det ta kontakt med kundtjänst.

Lagen

Här kan du läsa mer om själva lagen. LSS – Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

När du fyller 65 år

Om du blivit beviljad personlig assistans före 65 års ålder, får du behålla den även efter det du fyllt 65 år.

Personlig assistans kostar inget

Det kostar inget att ha personlig assistans. Det enda du betalar är dina egna kostnader när du reser och vid aktiviteter.

Här kan du läsa om hur personlig assistans fungerar.