Personlig assistans utförd av Gävle kommun

Stödet till dig utformas helt och hållet utifrån de behov just du har. Målet är att du ska få en enklare vardag och kunna delta i samhällslivet på det sätt du själv önskar.

Det här erbjuds du som kund

Du har eget inflytande över hur assistansen utformas och du får alltid en personlig lösning som är skräddarsydd just för dig. Du får allt stöd som du behöver inom ramen för den assistans du har beviljats.

Du kan få

• personlig omvårdnad – till exempel hjälp vid måltider, personlig hygien, förflyttning och hjälp att kommunicera.
  • hjälp med hemmets skötsel – till exempel städning, tvätt, inköp och matlagning.
  • stöd att aktivt delta i samhällsliv och fritidsaktiviteter.

Vi erbjuder också anpassade hjälpmedel till dig och dina personliga assistenter.

Det här händer när du valt oss

När du blir kund hos oss bokar vi tid för en första träff där vi tillsammans går igenom vad det innebär. Självklart är du delaktig i hur din personliga assistans utförs.

Dina hjälpbehov styr

Vi planerar tillsammans och skriver ner överenskommelsen i en genomförandeplan om hur din assistans ska utformas.

Du kan få en eller flera personliga assistenter, beroende på hur ditt biståndsbeslut och dina behov ser ut.

Du slipper ordna med det praktiska

Du har stor möjlighet att påverka vem eller vilka som ska vara anställda hos dig, men du slipper ansvara för anställning av personliga assistenter och för samordning och ledning av assistansen.

Vi ansvarar också för allt det praktiska kring medarbetarna, till exempel löneutbetalningar och annan administration.

Årliga aktiviteter för dig som kund

Varje år ordnar vi gemensamma aktiviteter som du som kund bjuds in till.

Assistans för barn

Här kan du läsa om vad ditt barn erbjuds om du väljer Gävle kommun som utförare.