Kontroll av försörjningsstödsansökan

För att underlätta vid ansökan om försörjningsstöd via e-tjänst behöver inte kopior på underlag skickas med. Istället görs slumpmässiga kontroller av ansökningar som skickas in.

Kontroll av ansökningar innebär att vi jämför de uppgifter som du lämnat i ansökan med exempelvis fakturor, kontoutdrag och andra underlag, beroende på vad du ansökt om.

När din ansökan blir uttagen för kontroll

När din ansökan blir uttagen för kontroll

  • Får du en notis via sms/e-post med länk till ett meddelande i ditt ärende i e-tjänsten om att din ansökan blivit uttagen för kontroll.
  • Har du tre vardagar på dig att lämna in underlagen som styrker uppgifterna i din ansökan.

Ansökan handläggs inte förrän underlagen lämnats in. Skickas inte underlagen avslås din ansökan.

Så här lämnar du in underlagen

Du kan bifoga underlagen digitalt genom att svara på meddelandet i ditt ärende på Mina sidor i e-tjänsten genom att använda din mobiltelefon för att fota underlagen eller bifoga filerna. Du kan också lämna in papperskopior på underlagen till receptionen på Skomakargatan 6 i Gävle.

Detta behöver du lämna in

Beroende på vad du sökt om samt uppgett för information i din ansökan kan följande underlag behöva lämnas in:

  • Kontoutdrag från samtliga bankkonton
  • Fakturor på de utgifter du begärt ersättning för
  • Kopia/utdrag på de inkomster du angett i ansökan
  • Aktivitetsrapport
  • Närvarorapport
  • Frånvarorapport (SFI)
  • Läkarintyg (om situationen förändrats sedan senast inskickade läkarintyg)
  • Lista på sökta jobb