Om Sätragårdens förskola

Vi vill ge barnen upplevelser genom att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer så som lek, bild, sång, musik och rörelse.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Tal, stödtecken och skriftspråk är viktiga arbetsredskap på vår förskola. Vi bedriver undervisning, i aktivitetsrummet, ateljén, våtrummet, hemvisterna, utomhus på gården och i skogen. Samt ger barnen möjlighet till olika aktiviteter som utvecklar barnens kreativitet.

Ett speciellt utvecklingsarbete, Läståget X5000 påbörjades i Sätra under 2009. Sätragårdens förskola är en av de förskolor som deltar.

Läståget är en satsning där förskolor och bibliotek tillsammans ska arbeta mer medvetet och likvärdigt med att väcka och utveckla ett intresse för böcker, läsning och skrivning hos alla barn redan från första början.

Sätragårdens förskola har varit delaktig som pilotförskola i ett språkprojekt som kallas ”Språklådor”. I dessa lådor finns det färdigt språkundervisningsmaterial som våra pedagoger kan hämta när de ska utföra undervisning tillsammans med barnen. Undervisningstillfällena hålls vanligtvis tisdagar, onsdagar och torsdagar i mindre grupper. Dessa lådor är till stor hjälp som språkfrämjande insats i förskolans verksamhet

Våra avdelningar

Rubinen

Här går de äldsta barnen.

Diamanten

Här går de näst äldsta barnen.

Safiren

Här går de näst yngsta barnen.

Smaragden

Här går de yngsta barnen.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till förskolan, biträdande rektor och rektor