Om Södergårdens förskola

Vår verksamhet bygger mycket på utforskande, upptäckande och tillåtande. Vår förskola ligger på Söder.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

Vi tror på det kompetenta barnet och arbetar bland annat med följande citat ur förskolans läroplan: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga” (lpfö 98 rev 2010)

Trygghet och glädje är två begrepp som genomsyrar hela vår verksamhet, vi vill att era barn ska känna sig trygga och ha roligt när dem är på förskolan.

Vi arbetar mycket med normer och värden för att barn ska ges möjlighet till att utveckla sin öppenhet. Med öppenhet menar vi att barnen ges möjligheter till att vara öppna till nya situationer, nya kontakter. Att vara öppen för olika kulturer. Att barnen tillåts vara sig själva och olika, på så sätt uppleva allas lika värde.

Våra avdelningar

Södergårdens förskola har fem avdelningar med plats för sammanlagt 85 barn i åldrarna 1-5 år.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Södergårdens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor