Om Varvaterrassens förskola

Hos oss är varje barn ett litet frö som ska få gro, som ska få växa sig stark och kunna sprida sina grenar så högt det bara går. Varje barn är en unik och viktig person som vi hyser stor respekt för.

Arbetssätt

Förskolans verksamhet styrs utifrån skollag och läroplan. Den första läroplanen för förskolan kom 1998 och förskolan blev en egen skolform 2010.

Begreppet undervisning fördes in i förskolans reviderade läroplan 2018. Trots att begreppet är nytt i förskolan så är själva företeelsen inte ny. Förskolan har förmodligen bedrivit undervisning sedan de första förskolorna etablerades i Sverige under 1800-talet.

Vad är det då som kännetecknar undervisning i förskolan? I den inledande delen av läroplanen beskrivs förskolans uppdrag: Undervisning innebär att stimulera och utmana barnen med läroplanens mål som utgångspunkt och riktning, och syftar till utveckling och lärande hos barnen. Undervisningen ska utgå från ett innehåll som är planerat eller uppstår spontant eftersom barns utveckling och lärande sker hela tiden.

Vidare i läroplanen står det: Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.

På Varvaterassens förskola vill vi att alla barn ska känna trygghet, nyfikenhet och glädje. Här ska barnen utmanas på ett lek- och lustfyllt sätt när vi utforskar tillsammans.

Utifrån barnens nyfikenhet utformar vi en undervisning där alla barnen får ta del av naturvetenskap, teknik, matematik, språk och olika estetiska lärprocesser. Barnen får exempelvis testa olika experiment, dramatisera och skapa med olika typer av material.

Utflykter till skogen är ett ständigt inslag i vardagen, där barnen på ett naturligt sätt får öva sin motorik, samspel, delaktighet och sitt kunnande om natur och miljö.

Språkglädjen är stor på Varvaterassen och vi lånar böcker på biblioteket tillsammans med barnen och gör boksamtal till en naturlig del i undervisningen.

Varje dag erbjuds barnen hemlagad mat med härliga nya smaker, då Varvaterassens förskola har egen kock.

Våra avdelningar

Droppen

På Droppen går de yngre barnen.

Havet

På Havet går de äldre barnen.

Lärande för hållbar utveckling

Gävle kommun satsar på att ge barn och elever handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling genom ett aktivt arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hållbar utveckling handlar om en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Med handlingskompetens menas kunskap, vilja och förmåga att påverka livsstil och levnadsvillkor för en hållbar utveckling på ett sätt som inkluderar såväl dagens som kommande generationer, samt att ta ett globalt ansvar.

Lärande för hållbar utveckling är en del av Agenda 2030 – de Globala målen för hållbar utveckling, som tagits fram av FN, och som nu hela världen arbetar för. Läs mer om hur vi jobbar med lärande för hållbar utveckling i hela kommunen här, och via #LHUGavle.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter till Varvaterrassens förskolas avdelningar, biträdande rektor och rektor