Styrdokument:
- Skollagen (syftet med utbildningen, kränkande behandling, trygghet och studiero, systematiskt kvalitetsarbete)
- Diskrimineringslagen
- Läroplaner (normer och värden)
- Arbetsmiljölagen med flera.
Obligatoriska riktlinjer
Skolan ska arbeta aktivt mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling, vilka regleras av lagstiftningen i Skollagen och Diskrimineringslagen. Arbetet styrs också av Läroplan för anpassade grundskolan 2022 samt Läroplan för fritidshemmet 2022.
Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering av elever på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning samt ålder. Lagen säger också att skolan måste arbeta förebyggande för att diskriminering inte ska uppstå.
Skollagens kapitel 6, ”Åtgärder mot kränkande behandling” har till ändamål att motverka kränkande behandling av barn och elever. En lärare, förskollärare, fritidspedagog eller annan personal som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till rektor/biträdande rektor. En biträdande rektor som får kännedom om att en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till huvudmannen. Rektor/biträdande rektor är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta åtgärder.
Utdrag ur läroplanen (Lgrs 22)
Skolans mål är att varje elev
- Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
- Respekterar andra människors egenvärde samt deras kroppsliga och personliga integritet.
- Tar avstånd från att människor utsätts för våld, förtryck, diskriminering och kränkande behandling samt medverkar till att hjälpa andra människor, kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.
- Visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Alla som arbetar i skolan ska
- Medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor också utanför den närmaste gruppen.
- I sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor.
- I sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet.
- Aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.
- I sin verksamhet bidra till att skolan präglas av jämställdhet och solidaritet mellan människor.
- I sin verksamhet bidra till att eleverna interagerar med varandra oberoende av könstillhörighet.
- Aktivt motverka diskriminering och kränkande behandling av individer eller grupper.
- Visa respekt för den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratiskt och normmedvetet förhållningssätt.
- I arbetet med normer och värden uppmärksamma både möjligheter och risker som en ökande digitalisering medför.
Ulvsäter anpassade grundskolas trygghetsarbete bygger på Gävlemodellens tankar kring systematik och hela-skolan-ansats där hela verksamheten genomsyras av främjande, förebyggande och åtgärdande arbete. På skolan finns ett Trygghetsteam som träffas regelbundet för att reda ut kränkningar som uppstått. I Trygghetsteamet ingår pedagoger, biträdande rektor och elevhälsan (skolsköterska). I enlighet med Gävlemodellen har skolan personalutbildare som genomför insatser där all personal utbildas i frågor som rör trygghetsarbetet.
Främjande arbete
Det främjande arbetet syftar till att förankra respekten för alla människors lika värde och att utveckla en skol- och fritidsmiljö där alla elever känner sig delaktiga, trygga och där de utvecklas. I det främjande arbetet stärks de delar som bidrar till trivsel och en positiv atmosfär på skolan.
Ulvsäter anpassade grundskola delar lokaler med grundskolan, därför är
ett gott samarbete med grundskolans trygghetsteam en god förutsätt
ning i det främjande arbetet.
Delaktighet och inflytande i all verksamhet på skolan
Områden som berörs av insatsen
Undervisning, LHU, elevråd, klassråd, raster.
Mål och uppföljning
Gemensamt fokus på identitet, självständighet och rätten till kommunikation. Vi arbetar för att öka elevernas möjligheter till delaktighet och
inflytande i all verksamhet, undervisning och fritids. Vi följer upp genom samtal och regelbundna enkäter med eleverna.
Insats
Klassråd genomförs regelbundet i varje klass.
Elevrådet träffas regelbundet och ger eleverna möjlighet till ökat inflytande.
Trygga raster. All personal som arbetar med eleverna har ett ansvar att skapa trygghet under utevistelser.
LHU – lärande för hållbar utveckling. LHU ska genomsyra hela vår verksamhet och vara en naturlig del i undervisningen vilket ökar möjligheterna till delaktighet och inflytande ur ett socialt hållbart perspektiv.
Skolans trygghetsteam samarbetar med grundskolans trygghetsteam.
Elever i förskoleklass bjuds in i vår verksamhet.
Ansvarig
Mentor ansvarar för att varje klass har klassråd regelbundet.
Mentor ansvarar för att varje klass har minst en representant till elevrådet.
Trygghetsteamet ansvarar för elevrådet.
All personal ansvarar för trygga raster.
LHU-representanter i personalen ansvarar för att sprida kunskapen i arbetet med LHU.
Trygghetsteamet ansvarar för ett samarbete med grundskolan.
Tidsram
Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret. Trygghetsplanen revideras varje höst och utvärderas varje vår.
Främjande insatser för trygghet på skolan
Områden som berörs av insatsen
Arbete med att stärka identitet, självständighet och alla elevers rätt till kommunikation.
Mål och uppföljning
Att alla elever ska känna sig trygga på skolan och fritids samt få sin röst hörd. Vi följer upp genom observationer, utvärderingar samt regelbundna samtal, trygghetsvandringar och enkäter med eleverna.
Insats
För att öka tryggheten på skolan bestäms gruppindelningar och placeringar av mentor i samråd med arbetslag och skolledare.
All personal i skolan har som uppdrag att fokusera på det främjande och förebyggande trygghetsarbetet och har en stående punkt på APT.
All personal utbildas och uppdateras i skolans trygghetsarbete för att kunna arbeta främjande.
All personal ger tillsyn över hela verksamhetens öppettider för att skapa trygghet.
I enlighet med skolans ”värdegrundsårshjul” arbetar vi med värdegrundsfrågor i det dagliga arbetet med eleverna.
Övergång mellan stadierna planeras och förbereds tillsammans med avlämnande och mottagande skolor.
Information till vikarier om skolans rutiner. Finns i vikariepärmar. Biträdande rektor deltar på samverkansträffar med socialtjänst och polis.
Ansvariga
Arbetslagen tillsammans med skolledare ansvarar för att gruppindelningar och placeringar görs utifrån elevernas bästa.
Biträdande rektor ansvarar för att trygghetsarbete har en stående punkt på APT.
Personalutbildare ansvarar för att personal utbildas i skolans trygghetsarbete.
All personal ansvarar för att tillsyn ges över hela verksamhetens öppettider för att skapa trygghet.
Trygghetsrepresentanter från rektorsområdet ansvarar tillsammans med biträdande rektor för att årshjulet och vikariepärmar upprättas och
uppdateras.
Biträdande rektor ansvarar för samverkansträffar med socialtjänst och polis.
Tidsram
Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret. Trygghetsplanen revideras varje höst och utvärderas varje vår.
Främjande insatser för de prioriterade målen på skolan
Områden som berörs av insatsen
Identitet, självständighet och rätten till kommunikation.
Mål och uppföljning
Att alla elever ges goda förutsättningar att utveckla sin identitet och
självständighet. Alla elever har rätt till kommunikation. Att alla elever
ska känna sig trygga på skolan och fritids samt få sin röst hörd. Vi följer
upp genom observationer, utvärderingar samt regelbundna samtal,
trygghetsvandringar och enkäter med eleverna.
Insats
Hela verksamhetens arbete genomsyras dagligen av att stärka elevens identitet, självständighet och kommunikation.
Alla klasser har klassråd samt elevrådsrepresentant.
Regelbundna elevråd.
Lyhörda och observanta pedagoger i alla miljöer.
Ansvarig
All personal som jobbar i skolan.
Mentorer ansvarar för att klassråd genomförs regelbundet samt utser en elevrådsrepresentant i början av läsåret.
Trygghetsteamet ansvarar för att elevråd genomförs.
All personal som jobbar med eleverna.
Tidsram
Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret. Trygghetsplanen revideras varje höst och utvärderas varje vår.
Främjande insatser mot kränkande behandling
Områden som berörs av insatsen
Kränkande behandling.
Mål och uppföljning
Att alla elever ska känna sig trygga på skolan och fritids samt få sin röst hörd. Vi följer upp genom observationer, utvärderingar samt regelbundna samtal, trygghetsvandringar och enkäter med eleverna.
Insats
Det är ett ständigt pågående arbete i hela verksamhetens miljöer. All personal föregår med gott exempel och visar hur man bör bete sig mot varandra. Vi är också uppmärksamma och är alltid nära eleverna. När personal får kännedom om att det förekommit en kränkning så anmäler och utreder personalen händelsen efter beslutad arbetsgång.
Ansvarig
All personal på skolan.
Tidsram
Arbetet pågår kontinuerligt under hela läsåret. Trygghetsplanen revideras varje höst och utvärderas varje vår.
Aktiva åtgärder (förebyggande arbete) en ständigt pågående process för all personal i verksamheten
- Kartläggning, undersöka risker och hinder:
För att undersöka och få kännedom om hur läget är gällande tryggheten
på skolan, använder vi oss av Gävlemodellens trygghetskartläggning en
gång per termin och våra egna trygghetsenkäter samt ständiga observat
ioner i verksamheten. Vi genomför både enskilda samtal och gruppsam
tal med elever, vårdnadshavare och även personal emellan. - Analys, orsaker, slutsatser, mål:
Analysera resultatet.- Varför har vi detta resultat?
- Vilka slutsatser kan vi dra?
- Genomföra åtgärder:
Vi planerar de främjande och förebyggande åtgärderna vi behöver ge
nomföra, samt tydliggör ansvarsfördelningen och när det skall vara ge
nomfört. - Uppföljning och utvärdering:
Vi följer upp och utvärderar våra insatser för att se om vi har nått uppsatta mål för insatsen.
Upptäcka och anmäla
Rutiner för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling Den anpassade grundskolan delar miljöer med grundskolan, därför finns en samverkan mellan skolformerna för att tidigt upptäcka trakasserier och kränkande behandling. Personalen har ett gemensamt förhållningssätt och en gemensam uppfattning om vad som menas med trakasserier och kränkande behandling, samt vad de som vuxna i skolan ska reagera och agera på. Genom detta kan skolan uppmärksamma olika kännetecken på kränkande behandling. Kännetecken kan vara: svårigheter att hävda sig i kamratgruppen, verka ledsen och olycklig, ha svårigheter att koncentrera sig, sakna vänner, vara motvillig att gå till skolan eller utåtagerande beteende.
Alla i skolan ska alltid reagera och ingripa när man upptäcker kränkande behandling.
Information sker löpande i hela verksamheten om vart utsatta elever kan vända sig. All personal som arbetar i skolan observerar och är lyhörda inför elevernas mående.
Utredande och åtgärdande arbete
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av andra elever
- Skolan får kännedom om att en elev är utsatt för kränkning av
andra elever. - Den vuxne som först får kännedom om händelsen anmäler till huvudman via länk på Ankaret och ansvarar för att samtal med inblandade elever och vårdnadshavare görs. Händelsen, åtgärder och uppföljning dokumenteras på blanketten Utredning av kränkande behandling som också finns på kommunens intranät. Mentor och arbetslag meddelas.
- Om kränkningar skett informeras vårdnadshavare.
- Samtal med berörda elever om att kränkningarna ska upphöra.
- Uppföljningar inom den närmaste tiden.
- Om kränkningarna inte upphör eller om kränkningarna är av svårare karaktär kontaktas Trygghetsteamet. Trygghetsteam samlar in information och samtalar med berörda elever.
- Enskilda samtal med vårdnadshavare till de elever som har utfört kränkningarna. Mentor och biträdande rektor går igenom vad som hänt och ger konkreta råd på hur föräldern kan agera för att hantera problemet. Information ges angående de disciplinära åtgärder som vidtas om kränkningarna inte upphör.
- Skriftlig varning.
- Tillfällig eller permanent omplacering till annan klass eller skola.
När utredning och uppföljning är gjorda ges samtlig dokumentation i pappersform till biträdande rektor för arkivering. Biträdande
rektor avslutar ärendet när dokumentationen lämnats.
Rutiner för att utreda och åtgärda när elev kränks av personal
Rektor informeras av elev/vårdnadshavare/personal. Personal nära eleven ex ansvarig mentor kommunicerar med eleven. Rektor samtalar med berörd personal. Rektor ansvarar också för uppföljning.
Ansvarsförhållande
All personal ansvarar för att agera om man ser eller får kännedom
om någon form av kränkning.
Uppföljning och utvärdering
Trygghetsplanen följs upp under höstterminen mellan v.38–40 för att revideras inför läsåret. Detta görs av trygghetsteamet som har analyserat trygghetsarbetet under läsåret.
Trygghetsteamet utvärderar trygghetsplanen på vårterminen mellan v.20–22 med hjälp av underlag av enkätresultaten. Utvärderingen ligger till grund för vilka områden skolan ska jobba vidare med kommande läsår.
Kontaktuppgifter
Har du frågor eller funderingar kring trygghetsplanen eller andra trygghets frågor, vänd dig i första hand till respektive mentor.