Gävle kommuns logotyp
Gävle kommuns logotyp
Länk till webbplatsens startsida.
  • Kommunens service
    • Utbildning & barnomsorg
    • Omsorg & stöd
    • Bygga, trafik & miljö
    • Kultur & fritid
    • Företagare & etablering
    • Kommun & politik
  • Tyck till & påverka
    • Lämna in ditt förslag till Gävle kommun
    • Följ och rösta på inlämnade förslag
    • Tyck till om kommunens projekt och satsningar
    • Fel du kan anmäla till Gävle kommun
    • Kommunal anslagstavla
  • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • För dig som studerar
    • Vi erbjuder dig
    • Utmärkelser och priser
    • För medarbetare
  • Bo & uppleva
    • Hitta en bostad
    • Upplev Gävle
    • Gävlekalendern
    • Student i Gävle
  • personInvånare
  • workMedarbetare
  • Ankaret

Gävle kommun - Kommunal anslagstavla


  • how_to_vote Lämna in förslag
  • forum Rösta på förslag
  • thumbs_up_down Tyck till om projekt & satsningar
  • report_problem Felanmälan
  •  Kommunal anslagstavla

  • Tyck till och påverka Gävles utveckling
  • Kommunal anslagstavla
skriv ut
Lyssna
Translate

Kommunal anslagstavla

Det här är Gävle kommuns officiella anslagstavla. Här publiceras tillkännagivanden om fullmäktiges sammanträden, tillkännagivanden om justerade protokoll och delegationsbeslut som inte ska anmälas till en nämnd. På anslagstavlan publiceras också andra beslut, kungörelser och information som med stöd av lag eller annan författning ska meddelas anslagstavlan.

Kommande sammanträden

Här publiceras tillkännagivanden om fullmäktiges sammanträden. Av tillkännagivandet framgår vilka ärenden som kommer att behandlas samt tid och plats för sammanträdet. Kallelser och beslutsunderlag till fullmäktiges och de flesta nämnders sammanträden kan du läsa här.

Inga anslag just nu.

Tillkännagivanden om justerade protokoll

Tillkännagivandet om att protokollet har justerats har en rättslig betydelse genom att tidpunkten för tillkännagivandet är utgångspunkt för när de beslut som tagits i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen eller nämnderna kan överklagas. Ett beslut kan överklagas till förvaltningsrätten tre veckor från den dag anslaget om det justerade protokollet tillkännagavs på anslagstavlan.

Notera att tillkännagivande om att protokoll justerats anslås under tre veckor plus en (1) dag. Överklagandetiden går därför normalt ut dagen innan anslaget tas ner.

Sammanträde Datum Anslaget från Anslaget till  
Revisorskollegiet 2020-12-17 2021-01-18 2021-02-09 keyboard_arrow_down

Revisorernas protokoll för sammanträdet den 17 decemberber 2020 har justerats den 18 januari 2021 vad avser §133-145.

Detta tillkännagivande anslås på Gävle Kommuns anslagstavla den 18 januari 2021 – 9 februari 2021.

Protokollet förvaras på Revisionskontoret, Rådhuset, Rådhustorget 1.

Revisorskollegiet 2020-12-17 2021-01-18 2021-02-09 keyboard_arrow_down

Revisorskollegiets protokoll för sammanträdet den 17 december 2020 har justerats den 18 januari 2021 vad avser § 120-132.

Detta tillkännagivande anslås på Gävle Kommuns anslagstavla den 18 januari 2021 – 9 februari 2021.

Protokollet förvaras på Revisionskontoret, Rådhuset, Rådhustorget 1.

Socialnämnden 2021-01-14 2021-01-14 2021-02-05 keyboard_arrow_down

Socialnämndens myndighetsutskotts protokoll för 2021-01-14 har justerats 2021-01-14 vad avser §§ 1-32.

Detta tillkännagivande anslås på Gävle Kommuns anslagstavla 2021-01-14 – 2021-02-05.

Protokollet förvaras hos Välfärd Gävle, Magasinsplan 19, Gävle.

Särskilda beslut och kungörelser

Här publiceras kungörelser och delegationsbeslut som inte ska anmälas till någon nämnd samt annan information som enligt lag ska meddelas på anslagstavlan.

Tillkännagivande Anslaget från Anslaget till
Samhällsbyggnadsnämnden 2020-12-17 2021-01-22 keyboard_arrow_down

Samråd

Strömsbro 44:3, Rösgatan 28

Samrådstid: 18 december 2020 till 22 januari 2021

Planhandlingar och övrig information om ärendet finns att läsa på https://www.gavle.se/detaljplaner-under-arbete/

Samhällsbyggnadsnämnden 2021-01-18 2021-02-02 keyboard_arrow_down

Granskning

Del av Alderholmen 37:2, Culinarparkeringen

Granskningstid: 19 januari 2021 till 2 februari 2021

Planhandlingar och övrig information om ärendet finns att läsa på https://www.gavle.se/detaljplaner-under-arbete/

Samhällsbyggnadsnämnden 2021-01-19 2021-02-02 keyboard_arrow_down

Inför beslut om Tidsbegränsat Periodiskt bygglov för nybyggnad

Basta Gävle AB (Brazer Bozlak) har ansökt om ett tidsbegränsat periodiskt bygglov för nybyggnad av uteservering på fastigheten NORR 2:1, del av Stortorget.

Ärendebeskrivning

Ansökan gäller en tillfällig uteservering på Stortorget i centrala Gävle och den kommer att vara ett komplement till Restaurang Basta sommartid. Uteserveringen placeras på Stortorget från år 2021 till och med år 2025 under tidsperioderna 1 april till 31 oktober varje år. I tidsintervallet ingår både etablering och återställande av platsen. Byggnaden består av glaspartier med öppningsbart tak.

Med hänsyn till att kretsen av ”berörda” är svår att exakt definiera sker underrättelse om inkommen ansökan, enligt bestämmelserna i 9 kap. 25 § Plan- och bygglagen, genom denna kungörelse.

Handlingarna finns tillgängliga på:

Stadshuset, Drottninggatan 22, Gävle under perioden 2021-01-19 till 2021-02-02. Det finns även möjlighet att begära ut handlingarna digitalt via e-postadressen: gavle.kommun@gavle.se

Har du/ni synpunkter på förslaget ska dessa lämnas skriftligen till Livsmiljö Gävle senast 2021-02-02.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Livsmiljö Gävle, telefon 026-17 80 00.

 

SAMHÄLLSBYGGNADSNÄMNDEN

Gävle kommun

801 84 Gävle

Telefon 026-17 80 00

samhallsbyggnad@gavle.se

www.gavle.se

Samhällsbyggnadsnämnden 2021-01-12 2021-02-08 keyboard_arrow_down

Granskning

Olsbacka 51:1 och 51:2, Hedvigslund

Granskningstid: 13 januari 2021 till 8 februari 2021

Planhandlingar och övrig information om ärendet finns att läsa på https://www.gavle.se/detaljplaner-under-arbete/

Överförmyndarnämnden 2021-01-01 2021-12-31 keyboard_arrow_down

Kungörelse om överförmyndarenhetens öppettider 2021

Överförmyndarenheten kan nås vardagar mellan kl 8.00-17.00. Enheten stänger kl 12.00 dag före röd dag och har stängt på klämdagar.
Enligt förmynderskapsförordningen 8 § ska överförmyndaren anslå sina öppettider på kommunens anslagstavla.

REDIGERA

Hur ett beslut överklagas

Om du anser att ett beslut som kommunen har tagit är felaktigt kan du begära att en domstol prövar beslutets laglighet. Vid en prövning av lagligheten får domstolen inte ersätta beslutet med något annat beslut, bara upphäva det. Vid en prövning ska beslutet upphävas i följande fall:

  • beslutet inte har kommit till på lagligt sätt,
  • beslutet rör något som inte är en angelägenhet för kommunen,
  • det organ som har fattat beslutet inte har haft rätt att göra det,
  • beslutet strider mot lag eller annan författning.

Överklaganden enligt kommunallagen görs skriftligt till förvaltningsrätten. Av överklagandet ska det framgå vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundar sig på. Överklagandet ska även innehålla dina person- och kontaktuppgifter så som personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. Vid en laglighetsprövning får domstolen inte beakta andra omständigheter än sådana som klaganden har hänvisat till före överklagandetidens utgång.

Under hur lång tid kan ett beslut överklagas?

Överklagandet ska ha kommit till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då tillkännagivandet om justeringen anslogs på anslagstavlan. Du kan se på anslagstavlan när tillkännagivandet om justeringen publicerades.

Vart ska överklagandet skickas?

Förvaltningsrätten i Falun,
Box 45, 791 21 Falun

Tel: 023-383 00 00, fax: 023-383 00 80
e-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se

Vem får överklaga?

Bara de som är kommunmedlemmar har rätt att överklaga beslut genom laglighetsprövning. En kommunmedlem är den som är folkbokförd i kommunen, äger en fastighet i kommunen eller ska betala kommunalskatt i kommunen. Även vissa EU-medborgare är medlemmar i kommunen (se Kommunallagen 1 kap 5 §). Till skillnad från många andra myndighetsbeslut är det inte ett krav att man är direkt berörd av beslutet för att begära en laglighetsprövning.

Beslut som inte kan överklagas genom laglighetsprövning

Beslut som överklagas enligt andra regler
Många beslut som tas av kommunen sker med stöd av lagstiftning där det finns särskilda regler för hur beslutet kan överklagas. Sådana beslut kan inte överklagas enligt bestämmelserna om laglighetsprövning. Istället gäller de regler för överklagande som finns i den särskilda lagstiftningen. Det gäller t ex beslut om bistånd enligt socialtjänstlagen, beslut om färdtjänst och många beslut enligt plan- och bygglagen. Om du är osäker på vad som gäller kan du ta kontakt med den nämnd eller den förvaltning som har fattat det beslut som du är missnöjd med.

Beredande beslut och beslut av rent verkställande art
Beslut som endast är beredande kan inte överklagas. Det kan t ex vara beslut där en nämnd lämnar underlag eller synpunkter inför ett kommande beslut eller ett annat organ. Beslut som är av rent verkställande art kan inte heller överklagas. Rent verkställande beslut är sådana beslut som ingår som ett led i att genomföra ett redan fattat beslut.

Läs mer

Bestämmelser om laglighetsprövning av kommunala beslut finns i kapitel 12 i den kommunallag som gäller från 1 januari 2018. (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20170725.htm)

På förvaltningsrättens hemsida kan du läsa mer om vad som gäller vid ett överklagande och hur ett mål avgörs i förvaltningsrätten.(http://www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se/)

Hittade du det du sökte?

Ja Nej
Skicka

Hjälp att komma vidare

Vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Vänligen ta kontakt med vår kundtjänst på något av följande sätt:

Kontakta kundtjänst direkt

  • Telefon:
    026-17 80 00
  • E-post:
    gavle.kommun@gavle.se
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt

Besök oss

  • Adress:
    Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
  • Öppettider:
    Söndag:Stängt
    Måndag:08:00–17:00
    Tisdag:08:00–17:00
    Onsdag:08:00–17:00
    Torsdag:08:00–17:00
    Fredag:08:00–17:00
    Lördag:Stängt
  • Kontaktuppgifter till kundtjänst

    • Adress:
      Drottninggatan 22, 803 11 Gävle
    • Telefon:
      026-17 80 00
    • E-post:
      gavle.kommun@gavle.se
    • Öppettider:
      Söndag:Stängt
      Måndag:08:00–17:00
      Tisdag:08:00–17:00
      Onsdag:08:00–17:00
      Torsdag:08:00–17:00
      Fredag:08:00–17:00
      Lördag:Stängt
  • Postadress

    Gävle kommun
    801 84 Gävle

    Övrig information

    Organisationsnummer: 212000-2338

    Plusgironummer: 14808-0

  • Länkar

    • Medarbetare
    • Om webbplatsen
    • Personuppgifter och dataskydd
    • Sociala medier
    • Gävlekalendern
    • Suomeksi

Copyright © 2021 Gävle kommun

Vi använder cookies för att besökaren lättare ska kunna använda webbplatsen. Om du fortsätter använda den här webbplatsen accepterar du dessa cookies.
Mer information om cookies.
OK