Hit och dit – barn i trafik

I projektet ”Hit och dit – barn i trafik” genomför vi under en tvåårsperiod en rad insatser och aktiviteter på utvalda skolor i Gävle.

Ett samarbete mellan skola, trafikplanerare och fastighetsbolag

I projektet samarbetar trafikplanerare från Gävle kommun med det kommunala fastighetsbolaget Gavlefastigheter och skolpersonal, elever och vårdnadshavare på skolan för att främja hållbart resande till och från skolan.

Exempel på aktiviteter

Du kan se exempel på aktiviteter och hur projektet kan genomföras nedan.

Vårterminen år 1

  • Vi genomför en trafikinventering och insamling av synpunkter om skolgården och skolans närmiljö. Arbetet bygger på resvaneundersökningar och samverkansträffar och involverar både vårdnadshavare, skolpersonal, elever och Gavlefastigheter.
  • Vi bjuder in till en samverkansträff där representanter från skolan, Gavlefastigheter och trafikplanerare från Gävle kommun deltar.
  • Skolans elevråd samlar in synpunkter och tankar från elever.
  • Vi genomför trafik- och hastighetsmätningar och analyserar olycksstatistik i anslutning till skolan.
  • Elevråd, trafikplanerare och Gavlefastigheter träffas och ser tillsammans över skolgården och trafiken i skolans närmiljö.
  • Elever i årskurs fyra deltar i en teoretisk och praktisk cykelutbildning med Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF.

Höstterminen år 1

  • Elever i årskurs två deltar under hösten i en bussåkarutbildning med X-trafik och Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF.
  • Samtliga elever på skolan får reflexer och cykellysen. Skolan eller förskolan genomför aktiviteter och/eller undervisning med koppling till hur viktigt det är att synas i trafiken när det är mörkt.
  • Vi bjuder in vårdnadshavare till föräldramöte eller workshop där vi diskuterar erfarenheter och förslag kopplade till skolans trafikmiljö.
  • Vårdnadshavare kan skicka in synpunkter och idéer kopplade till hur vårdnadshavare kan bidra till en säker trafikmiljö via en e-tjänst.
  • Personal på skolan har möjlighet att delta i kampanjen Vintercyklisten. Deltagare får vinterdäck till cykeln och åtar sig att cykla till och från arbetet minst tre dagar i veckan. Läs mer om Vintercyklisten.
  • Efter höstens möten och analyser beslutar och planerar vi vilka eventuella åtgärder som ska genomföras på skolgården och i anslutning till skolan.

Vårterminen år 2

  • Vi genomför eventuella byggnationer under våren och sommaren med målsättningen att arbetet ska vara färdigställt när höstterminen startar.
  • Vi skickar ut informationsbrev till vårdnadshavare med rekommenderade gång- och cykelvägar och busshållplatser för resor till och från skolan.
  • Elever i årskurs fyra deltar i en teoretisk och praktisk cykelutbildning med Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF.

Höstterminen år 2

  • Vi bjuder in vårdnadshavare till ett föräldramöte där vi diskuterar erfarenheter och förslag kopplade till skolans trafikmiljö och uppmuntrar till hållbart resande.
  • Elever i årskurs två deltar i en bussåkarutbildning med X-trafik och Nationella trafiksäkerhetsförbundet, NTF.
  • Skolan fortsätter att arbeta med trafikfrågor och hållbart resande på olika sätt inom verksamheten.
  • Vi sammanställer en plan för hur det fortsatta arbetet med hållbart resande ska se ut på skolan.