Kommungemensam drift ska ge bättre service och mindre utsläpp
Publicerad 5 november 2025 10.34
Senast uppdaterad 6 november 2025 07.36
Tidigare har kommunen och bolagen upphandlat driften var för sig, vilket till exempel inneburit att entreprenörer behövt köra mellan utspridda fastigheter. Det här har tagit extra tid, lett till onödiga körsträckor och ibland sämre service.
Nu i november går kommunen och bolagen ut med gemensamma upphandlingar, en för sommardrift och en för snöröjning. I och med det införs också en ny modell som bygger på att en entreprenör får ansvar för ett tydligt geografiskt område eller vägsträcka.
– Det väntas öka effektiviteten, ger entreprenören ett helhetsansvar samt minskar både körsträckor och utsläpp, säger Per- Arne Vahlund, vd Gavlefastigheter.
– Framkomligheten för våra hyresgäster kommer att öka. Det kommer med andra ord att bli lättare att ta sig till sitt hem och arbete när driften sker utifrån ett geografiskt område snarare än vem som är fastighetsägare, säger Niclas Lind, Förvaltningschef, AB Gavlegårdarna.
Under våren genomfördes ett flertal dialoger med närmare 50 olika entreprenörer från branschen för att inhämta kunskap och ha en dialog kring upplägg och modell.
– En effektiv snöröjning är avgörande för våra kommuninvånares vardag, allra helst med de senaste årens extremväder. Därför har leverantörsdialogerna med utförarna varit avgörande för att lyckas införa nya arbetssätt. Dessa är också grunden till att vi lyckas skapa den här effektivare och mer klimatvänliga modellen, säger Julia Brozin (C) kommunalråd.
För att ytterligare stärka samordningen och klara oförutsedda händelser införs även en ny förstärkt gemensam beredskapsorganisation för vinter, som ansvarar för att kalla ut entreprenörer vid behov.
– Den gemensamma beredskapsorganisationen gör att vi kan agera snabbare och mer samordnat vid exempelvis kraftiga snöfall, säger Jan Karlgren, verksamhetschef Tekniska.