Huvudmeny

För entreprenörer som utför bostadsanpassningar

Här hittar du information som gäller dig som är entreprenör och utför bostadsanpassningar.

Bidrag betalas ut till sökande

Gävle kommun använder kontantbidrag som bidragsform vid bostadsanpassning. Det innebär att vi betalar ut bidraget till den person som ansökt om och blivit beviljad bidrag (sökanden). Sökanden använder pengarna för att betala entreprenören som utför arbetet.

Ansvar och roller

Entreprenör ansvarar för att:

  • lämna offerter till sökanden om intresse finns att utföra arbete
  • ingå avtal med sökanden
  • utföra arbetet utifrån gällande byggregler.

Sökanden ansvarar för att:

  • ansöka om bostadsanpassningsbidrag
  • specificera åtgärder och ta in offerter från entreprenörer
  • välja entreprenör, beställa arbetet och skriva avtal

Gävle kommun:

  • har inga avtal med entreprenörer för bostadsanpassningsbidrag.
  • kan i vissa fall, med fullmakt från sökanden, hjälpa till att förmedla kontakt med en slumpmässigt utvald entreprenör.

Det ska offerten innehålla

Om du som entreprenör ska lämna en offert till sökanden ska den tydligt visa hur kostnaderna är fördelade på varje åtgärd. I offerten ska du redovisa:

  • antal arbetstimmar per åtgärd
  • materialkostnader per åtgärd
  • kostnad för resor, servicebil och eventuell sophantering

Det är viktigt för att vi ska kunna urskilja kostnader för de anpassningar som sökanden har ansökt om och kan få eller inte få bidrag för.

Innan arbetet börjar

Innan arbetet börjar kan du som entreprenör be sökanden visa beslutet om bostadsanpassningsbidrag. Där framgår det:

  • vilka åtgärder som beviljats
  • vilket belopp som beviljats.

Andra önskemål på åtgärder

Om sökanden vill göra andra arbeten i bostaden samtidigt, men som inte är bostadsanpassningar, eller anpassningar som kommunen inte beviljat, ska du som entreprenör redovisa dessa åtgärder i en separat offert och faktura till sökanden.

Fastighetsägarens medgivande

Fastighetsägaren måste godkänna att anpassningen/anpassningarna utförs och lova att inte kräva återställning.

Om den anpassningsåtgärd som sökanden ansökt om bidrag för ändras till en annan lösning kan ett nytt medgivande behövas.

Läs mer om fastighetsägarens medgivande.

ROT-avdrag

  • Bostadsanpassningsbidraget täcker normalt hela arbetskostnaden för de beviljade åtgärderna.
  • Sökanden kan inte få bostadsanpassningsbidrag för avdragsdelen om ROT-avdrag görs.
  • Stäm av med sökanden innan fakturering om de vill använda ROT-avdrag eller inte.
  • Om ROT-avdrag används ska det framgå tydligt på fakturan.

När arbetet är klart

När arbetet är färdigt ska du som entreprenör skicka fakturan till sökanden, märkt med den sökandes namn. Sökanden skickar sen en kopia av fakturan till oss vilket bekräftar att arbetet är färdigt och godkänt.

Du kan även skicka en kopia på fakturan direkt till oss, men först efter att sökanden bekräftat att de är nöjda med arbetet. Originalfakturan ska dock alltid skickas till sökanden.

Kostnader som överstiger offert

Om kostnaderna för arbetet blivit högre än vad som stod i offerten ska sökanden lämna en förklaring till oss. Du som entreprenör behöver då förse sökanden med underlag som visar orsaken till merkostnaden. Vi bedömer sen om bidragsbeloppet kan justeras.

När vi fått fakturakopian betalas bidraget ut till sökanden. Utbetalningen tar ungefär en vecka. För att sökanden ska hinna betala fakturan i tid behöver betalvillkoret vara minst 30 dagar.

Gällande lagstiftning

Allt arbete som innefattar bostadsanpassningsbidrag omfattas av konsumenttjänstlagen. Läs mer om konsumenttjänstlagen på Riksdagens webbplats.

Kontakt

Har du frågor är du välkommen att kontakta handläggare för bostadsanpassningsbidrag via vår kundtjänst.

Uppdaterades: 7 november 2025

Senast faktagranskad: 7 november 2025