Dialog och samverkan stärker företagsklimatet
Publicerad 23 juni 2026 08.17
Senast uppdaterad 23 juni 2026 09.00
Samtalet präglades av en gemensam ambition att stärka företagsklimatet i Gävle genom dialog, återkoppling och samverkan.
Dialog och det personliga mötet var ett genomgående tema för samtalet. Flera deltagare vittnade om att de och deras medlemsföretag redan upplever förbättringar i kontakten med kommunen, men att mycket arbete kvarstår. Det personliga mötet är den mest uppskattade kommunikationsformen, oavsett om det är en direkt återkoppling i ett pågående ärende eller i form av möten som till exempel branschråd.
”Alla synpunkter från företagare är värdefulla för oss. Jag uppskattar alla inspel som gör att vi kan fortsätta utveckla företagsklimatet tillsammans. Jag är övertygad om att vi alla vill samma sak, nämligen att Gävle ska vara en plats med ett gott företagsklimat, där företag vill etablera sig, och där det är enkelt att driva företag. För att vi i kommunen ska kunna fungera som möjliggörare på den resan behöver vi veta vilka utmaningar och hinder som företagen ser, men det är även viktigt att lyfta det som fungerar bra. Det skapar en positiv spiral och stärker det gemensamma arbetet framåt”, säger Mattias Durnik, näringslivsdirektör.
Samverkan och förutsägbarhet behöver utvecklas
Flera konkreta utvecklingsområden identifierades under mötet:
- Bättre samverkan mellan myndigheter och inom kommunkoncernen
- Ökad förutsägbarhet – företag vill veta vad de kan förvänta sig i handläggning och beslut.
- Stärkt arbete med offentliga affärer – särskilt när det gäller uppföljning av avtal under kontraktstid.
”Vi tar med oss alla de föreslag, önskemål och synpunkter som vi fick till oss på mötet, och kommer nu att jobba vidare med dem, både på en övergripande nivå genom till exempel företagsklimatrådet, och i verksamheterna”, säger Mattias Durnik.