Trafikmiljöer förbättras kring skolor – Staffanskolan näst på tur

Under höstlovet arbetar Gävle kommun med två trafikåtgärder kring Staffansskolan på Brynäs. Arbetet är en del av projektet Hit och dit – barn i trafik som fokuserar på att få fler att cykla, gå eller åka buss och därmed skapa en tryggare trafikmiljö kring skolan.
Fotografi vid korsningen Tredje tvärgatan-Pumpmakargatan på Brynäs

Genom att skapa en säkrare trafikmiljö vid skolorna underlättar vi för fler att ta sig till skolan utan att ta bilen. Det är bra för hälsan, luftkvalitén och tryggheten, säger Anders Ekman (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Detta händer

  1. En vägbom monteras på gång- och cykelbanan intill lastkajen på Första Tvärgatan, för att förhindra otillåten trafik.
  2. Ett nytt övergångsställe anläggs vid korsningen Tredje tvärgatan-Pumpmakargatan för att göra det säkrare och enklare för gående och cyklister att ta sig fram.

Korsningen (2) kommer att vara avstängd under hela höstlovsveckan. Trafik till Staffansskolan hänvisas till Första Tvärgatan.

Karta över Staffanskolan som visar platserna för åtgärderna

Kartan visar platserna för åtgärderna vid Staffanskolan. Klicka på kartan för att göra den större.

Med dessa åtgärder gör vi det enklare och säkrare att komma till skolan, samtidigt som vi hindrar obehöriga fordon att kunna köra in på den intilliggande gång- och cykelvägen där barn befinner sig. Vi passar på när eleverna är lediga för att undvika att störa skolans verksamhet eller trafiken kring lämning och hämtning, säger Lisa Hjälsten, trafikplanerare på Gävle kommun och projektledare för Hit och dit – barn i trafik.

Om projektet Hit och dit – barn i trafik

Hit och dit – barn i trafik, som startade 2022 har tre huvudmål:

  • Förbättra trafiksäkerheten kring skolor i Gävle.
  • Öka elevers kunskaper om trafik, cykling och kollektivtrafik.
  • Få fler elever, vårdnadshavare och personal att resa hållbart och minska biltrafiken till och från skolan.

Valet av skola baseras i stor utsträckning på de synpunkter och förslag som kommunens trafikavdelning får in, där elevernas och skolpersonalens feedback väger extra tungt.

Det är viktigt att elever och personal själva lyfter fram problemområden och förbättringsförslag kring sin skolas trafikmiljö. De kan sitt område bäst, och med deras erfarenheter försöker vi sätta in rätt åtgärder där de verkligen gör skillnad, säger Lisa Hjälsten.

Läs mer om Hit och dit – barn i trafik.