Arbetet för ett förbättrat företagsklimat fortsätter

Ett antal strategiska initiativ har tagits under de senaste veckorna för att påbörja Gävle kommuns resa för ett förbättrat företagsklimat. Redan nu har det operativa förändringsarbetet påbörjats, med ytterligare åtgärder planerade direkt efter sommaren.

– Det här är bara början på de åtgärder vi behöver vidta, vi måste vända utvecklingen och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas, säger tf kommundirektör Katarina Stistrup.

Uppdraget från den politiska ledningen är tydligt. En förändring av arbetet med Gävles företagsklimat måste ske. Gävle ska lyfta sig och kommunens företagare ska bli nöjdare med kommunens bemötande, service och myndighetsutövning.

Sedan resultaten i Svenskt Näringslivs enkät för det lokala företagsklimatet släpptes för drygt en månad sedan har flera initiativ inletts och beslut fattats, och nu går Gävle kommun vidare med att dra igång de första nya insatserna och förstärkningar av pågående arbete:

  • Samtliga partier i kommunfullmäktige samlades i början av juni för att fördjupa sig i resultatet av Svenskt Näringslivs enkät, en uppföljande workshop är inbokad i augusti.
  • Samtidigt har Gävle påbörjat arbetet med Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram i företagsklimat för stora kommuner. Gävle är en av åtta deltagande kommuner och Gävles näringslivsdirektör Mattias Durnik har redan inlett uppstartsarbetet tillsammans med Svenskt Näringslivs ansvariga representanter och övriga deltagande kommuner. Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Åsa Wiklund Lång (S) och Gävles nya kommundirektör Christina Forsberg träffar vi Svenskt Näringsliv i den första programpunkten direkt efter sommaren.
  • Tillförordnad kommundirektör Katarina Stistrup har identifierat ett antal förbättringsområden som kräver extra fokus av både primärkommunen och de kommunala bolagen, däribland offentliga affärer samt ett förflyttningsarbete där koncernen i ökad grad ska agera som en aktör gentemot företag. Till exempel ska bemötande, dialog och service hålla samma höga nivå oavsett vilken del av kommunkoncernen företagen har kontakt med.
  • Gävle kommuns näringslivsprogram genomgår en aktualisering med redaktionella förtydliganden för att programmet tydligare ska stötta kommunens mål med tydligare fokus och koppling till bemötande, service och förståelse för företagarnas vardag. Den justerade versionen ska behandlas vid höstens första kommunfullmäktige.
  • NKI/NUI-rådet döps om och utvecklas till Företagsklimatrådet, med ett tydligt syfte och mandat från kommunkoncernledningen att arbeta med företagsklimatfrågor i ett koncernperspektiv. Rådet leds av Jorunn Wallton Haaland, programledare för Gävles näringslivsprogram. Jorunn har stor ledarerfarenhet från det privata näringslivet och lång erfarenhet att jobba med verksamhetsutveckling utifrån ett kundperspektiv. Rådet bemannas med medarbetare från prioriterade verksamhetsområden inom koncernen. Serviceuppdraget har förtydligats av kommunledningen; att utifrån ett kundperspektiv bidra till att uppfylla effektmålen för indikatorerna kopplade till både Svenskt Näringslivs enkät om lokalt företagsklimat och indikatorerna i SKR:s och SBA:s nöjd kundindex (NKI) samt nöjd upphandlingsindex (NUI).
  • Direkt efter sommaren påbörjas utvecklingen av Gävle kommuns företagsbesök. Näringslivsavdelningen kommer att involvera andra delar av kommunorganisationen på besöken till företag. Syftet är att öka servicegraden direkt vid mötet, men också säkerställa att företagen får träffa flera delar av kommunorganisationen när vi diskuterar såväl företagsspecifika frågor som allmänna företagsklimatfrågor.