Huvudmeny

Lediga jobb hos Gävle kommun

Vill du göra Gävle ännu bättre? Sök jobb hos Gävle kommun. Här finns intressanta och utmanande jobb, över 8 000 kollegor och möjligheter för dig att växa. Välkommen med din ansökan!

Försörjningsstödshandläggare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Vill du ha ett meningsfullt arbete där du är med och skapar trygghet för människor i utsatta situationer? Vill du göra skillnad och arbeta för att människor ska nå stabilitet och egenförsörjning? Trivs du med att jobba med myndighetsutövning? Vad roligt! Då har vi jobbet för dig! Vi söker nu engagerade försörjningsstödshandläggare inom ekonomiskt bistånd! Kom och gör Gävle bättre tillsammans med oss.

Som försörjningsstödshandläggare är ditt främsta uppdrag att utreda, bedöma och fatta beslut om rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Din roll innebär att fatta självständiga beslut om bistånd genom att tillämpa lagstiftningen på ett korrekt och rättssäkert vis. Dina arbetsuppgifter är till stor del administrativa, vilket innebär löpande dokumentation, beräkningar och utbetalningar av bistånd. Du gör kvalificerade utredningar av inkomna underlag och utreder rätten till ekonomiskt bistånd. Du möter kunder både fysiskt och via telefon och ger dem en god service och har ett bra bemötande. Du prioriterar dina arbetsuppgifter dagligen och har ett nära samarbete med ditt team, bestående av försörjningsstödshandläggare, teamkoordinator och administratörer.

Vi i Arbetsmarknad och stöd, har ett delat ansvar om våra kunder. Du som försörjningsstödshandläggare utreder och bedömer rätten till ekonomiskt bistånd. Vår andra del av verksamheten, våra Förändringsledare, arbetar med att få kunden mot ett självständigt liv, det kan vara genom studier, arbete eller annan ersättning. Målet är att våra kunder ska nå egen försörjning och slippa vara beroende av ekonomiskt bistånd.

Du kommer att möta kunder som är i olika livssituationer som är behov av försörjningsstöd som är samhällets yttersta skyddsnät. Vi är ett glatt gäng som välkomnar varandra. Hos oss kan du ställa vilka frågor som helst och tillsammans arbetar vi för att ha en effektiv och rättssäker handläggning.

Vi söker dig som

Vi söker dig som är utbildad socionom eller har en högskole- eller universitetsexamen inom det sociala, samhällsvetenskapliga, ekonomiska eller juridiska området. Har du tidigare erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller har arbetat med myndighetsutövning inom Socialtjänsten eller statliga myndigheter är det meriterande. Har du dessutom arbetat med människor i utsatta livssituationer är det önskvärt, men viktigast av allt är din personlighet.

Arbetet ställer krav på rättssäker handläggning och dokumentation vilket kräver god förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift. Du kommer att dokumentera i Treserva, och du förväntas hålla en hög kvalitet i dokumentation och handläggning därav är det meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva. Du har en god digital mognad och känner dig trygg med att använda dator och telefon i ditt arbete.

Du är en strukturerad och stabil person som har lätt för att samarbeta och ta hänsyn till andras perspektiv. För att lyckas hos oss behöver du ha en förståelse för andras situation, lyssnar och visar hänsyn. Att anpassa din kommunikation till olika situationer, syften och mottagare är självklart för dig. Du kan kommunicera både muntligt och skriftligt, och har förmåga att skapa tillitsfulla möten i både med- och motgång. Du är en person som tar egna initiativ, är modig och har förmågan att skilja på sak och person.

Du har lätt för att samarbeta med andra och du har ett prestigelöst förhållningssätt i ditt samarbete med kollegor, medborgare och andra aktörer. Dessutom har du ett öga för att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat.

I enlighet med Gävle kommuns värdegrund har du ett gott bemötande, en god förmåga att samarbeta och värnar om hög kvalitet i ditt arbete.

Hos oss får du ett stimulerande arbete och en varierad arbetsvardag där din kompetens värdesätts. Du kommer att bli en del av ett team med engagerade kollegor och stödjande kamratskap. En möjlighet att bidra till samhällsnytta, på riktigt.

Skicka in din ansökan redan idag och bli en del av ett meningsfullt uppdrag där ditt arbete gör skillnad varje dag. Välkommen med din ansökan!

Intervjuer kommer ske under vecka 47, fysiskt på plats på Första Magasingatan 9.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder en arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter där just du ges möjlighet att göra skillnad för Gävleborna, idag och imorgon.​

Ditt välmående är viktigt för oss – alla medarbetare som är anställda mer än tre månader har möjlighet att få ersättning för friskvård och motion.

Hos oss kan du känna dig trygg – som anställd i Gävle kommun omfattas du av flera olika försäkringar via våra kollektivavtal. Till exempel ingår sjukförsäkring och arbetsskadeförsäkring. Tjänstepensionen är en kollektivavtalad pension som betalas av Gävle kommun som din arbetsgivare.

Vi vill att du har ett hållbart arbetsliv – som anställd i Gävle kommun har du generösa semestervillkor. Som nyanställd har du dessutom rätt till betald semester redan under ditt första anställningsår.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Snarast eller enligt överenskommelse

Antal platser: 2

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.

Inom Gävle kommun finns ett beslut om rätt till heltid, det innebär att tillsvidareanställda kan begära att tjänsten ska vara en heltidsanställning. Denna begäran ska tillgodoses inom sex månader, tidigast räknat från anställningens första dag. För att få rätten till heltid tillgodosedd kan du behöva utföra andra arbetsuppgifter än de som i normalfallet ingår inom ramen för din anställning.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Om arbetsplatsen

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Enheten för ekonomiskt bistånd har sin placering på Första Magasingatan 9, vår enhet består av ca 35 medarbetare med olika yrkestitlar såsom försörjningsstödshandläggare, teamkoordinator och administratörer.

Ansökan

Ansök senast: 2025-11-09

Referensnummer: C283920

Sök jobbet här

Fackliga företrädare

Ever Alvarado Vision Telefon: 026 – 17 99 05 Mobil: Vision direkt 0771-44 00 00. E-post: ever.alvarado@fv.vision.se

Sara Lasell Akademikerförbundet SSR Telefon: 026 – 17 89 26 E-post: sara.lasell@gavle.se

Kontaktperson

Lars Clerksén Enhetschef Telefon: 026-17 97 13 E-post: lars.clerksen@gavle.se