skriv utLyssnaTranslate Avgifter för byggande, rivning och marklovHär hittar du alla taxor och avgifter för bland annat bygglov, rivningslov och marklov. Avgifter och taxor i byggärenden I kommunen gäller självkostnadsprincipen. Det innebär att vi aldrig tar ut avgifter som är högre än de verkliga kostnaderna för våra tjänster. Tabellen för taxor och avgifter innehåller olika typer av ärenden. Avgifterna är beräknade utifrån den genomsnittliga handläggningstiden för varje ärendetyp. Vi fakturerar avgiften när du får beslut i ditt ärende. 2023 års taxor och avgifter Handläggningstider enligt lag Du har enligt lag rätt att få ditt ärende behandlat inom en viss tid, räknat från det datum då din ansökan är komplett. Om vår handläggningstid blir längre så minskas din avgift med en femtedel för varje påbörjad vecka under fördröjningen. Handläggningstiden för beslut om lov eller förhandsbesked är högst 10 veckor. Handläggningstiden för beslut om anmälan är högst 4 veckor. Om ditt ärende kräver en utökad utredning kan vi förlänga handläggningstiden till 20 respektive 8 veckor. Därför måste din ansökan vara komplett Handläggningstiden räknas från det datum då din ansökan är komplett. Det innebär att vi har fått alla handlingar och uppgifter från dig som behövs för att fatta beslut. När du har skickat in din ansökan frågar vi efter de uppgifter vi saknar inom 3 veckor. Då blir ärendet komplett det datum som dina uppgifter kommer till oss. Det kan också hända att du själv vill skicka in nya uppgifter till oss, till exempel för en ändring i en ritning. Då startar handläggningstiden om och vi har 3 veckor på oss att begära in de uppgifter vi behöver för att ändringarna ska bli komplett. Du kan läsa mer om handläggningstider på Boverkets webbplats, Tidsfrister för handläggning – PBL kunskapsbanken – Boverket.