Så här behandlar Socialnämnden dina personuppgifter

Socialnämnden är personuppgiftsansvarig för all personuppgiftsbehandling som nämnden bestämmer ändamål och medel för. Här kan du läsa om hur personuppgifter behandlas på en generell nivå.

Så här hämtar vi dina personuppgifter

I de flesta fall lämnar du själv dina personuppgifter till nämnden, men ibland kan personuppgifter inkomma från någon annan. Vi kan få in personuppgifter från andra myndigheter, om du har samtyckt till att uppgifterna hämtas in.

Vi kan också få personuppgifter i samband med en anmälan om oro. Vid en anmälan om oro används personuppgifterna för att avgöra om en utredning ska inledas samt för en eventuell utredning.

Därför hanterar vi personuppgifter

Vi har stöd enligt dataskyddslagstiftningen att behandla dina personuppgifter då den är nödvändigt för att utföra uppgifter av allmänt intresse. Även vid myndighetsutövning har vi rätt att hantera dina personuppgifter. Om vi har en skyldighet att enligt lag erbjuda vissa tjänster, som till exempel socialtjänst, har vi också rätt att behandla personuppgifter om dig för att kunna göra detta, så kallad rättslig förpliktelse. Det kan också vara så att vi behandlar dina uppgifter för att fullgöra ett avtal. I vissa fall grundar sig behandlingen på ett samtycke från dig.

Dessa uppgifter om dig hanterar vi

De vanligaste förekommande personuppgifterna är namn, adress, personnummer, kontaktuppgifter samt uppgifter om hälsa.

Dessa lämnar vi information till

Kategorier av mottagare som vi kan komma att dela dina personuppgifter med:

• Internt inom nämndens verksamhet (t.ex. registrator, handläggare, it-personal).
  • Andra myndigheter som försäkringskassan, polisen, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag.
  • Leverantörer, anordnare och utförare som utför kommunala tjänster.

Hur vi lämnar ut uppgifter är reglerat i särskilda bestämmelser eller offentlighets- och sekretesslagen.

Mottagare utanför EU/EES

Vi strävar alltid efter att behandla dina datauppgifter inom EU/EES. Vi följer alltid EU/EU-kommissionens rekommendationer om adekvat skyddsnivå och ett personuppbiträdesavtal finns med vår leverantör som reglerar hur de i sin tur får behandla personuppgifterna på uppdrag av oss. I de fall vi kommer att behandla dina personuppgifter utanför EU/ESS, berättar vi det för dig.

Så länge sparar vi dina uppgifter

Personuppgifter sparas så länge de är nödvändiga för ändamålet. Därefter beror det på gällande arkiv- och gallringsregler vad som kan raderas och vad som ska bevaras när uppgifterna förekommer i allmänna handlingar.

Dina rättigheter samt rätten att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten

Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.gavle.se/dataskydd.

Personuppgiftsansvarig
socialnamnd@gavle.se