SUMPs for BSR – hållbar mobilitetsplanering och aktiva färdsätt

Information om vårt deltagande i SUMPs for BSR, ett EU-projekt där deltagande städer i Östersjöregionen arbetar med att förbereda, implementera och följa upp planer för hållbara resor och trafiklösningar.

Det här är SUMPs for BSR

För att förbättra vårt klimat vill vi minska antalet bilresor och öka antalet som går och cyklar – många städer arbetar med liknande frågeställningar och utmaningar.

SUMPs for BSR är en förkortning för Sustainable Urban Mobility Plans for Baltic Sea Region och är ett projekt som fokuserar på kunskap och lösningar inom hållbar mobilitetsplanering och aktiva färdsätt. Vi vet att genom att gå, cykla eller åka kollektivt främjas en aktiv och hälsosam livsstil för medborgare samtidigt som utsläppen från trafiken minskar.

Projektet fokuserar på att deltagande städer ska

• utveckla metoder för att utvärdera och planera för hållbar mobilitet,
  • utbyta erfarenheter, innovationer, utvärderingar och måluppfyllelser med varandra.

Så går projektet till

I projektet ska vi fokusera på två insatser

• Stärka kunskaperna för cykling i staden
    Fokus i projektet handlar om att förbättra metoder för att samla in data inom cykling. Ett bättre kunskapsunderlag hjälper till att identifiera vilka insatser som behövs för att Gävleborna ska cykla mer.
  • Testa en aktivitet som ska främja cykling i staden
    För att få fler att cykla i Gävle planerar kommunen en digital kampanj som ska uppmuntra till fler cykelresor.

Därför deltar vi

Vi deltar i projektet för att

• stärka våra kunskaper och strategier i frågor inom mobilitet, tillgänglighet, trafiksäkerhet, jämlikhet, klimat och en bättre stadsmiljö.
  • utbyta erfarenheter, utvärderingar och måluppfyllelser med andra deltagare.
  • öka antalet cykelresor i staden och minska antalet bilresor, dess utsläpp och därmed bidra till våra klimatmål.

Finansiering

EU-projektet SUMPs for BSR samfinansieras av Interreg Baltic Sea Region som är ett transnationellt samarbetsprogram mellan länderna runt Östersjön med ett tydligt fokus på innovation och hållbarhet.

Deltagare i projektet

• Gävle kommun
  • Åbo, Finland (ansvarig partner)
  • Tartu, Estland
  • Institutet för Östersjöstudier NGO, Estland
  • Cesis, Lettland
  • Panevezys, Litauen
  • Universitetet i Gdansk, Polen
  • Gdynia, Polen
  • Universitetet i Greifswald, Tyskland

För dig som vill veta mer

Loggor för Interreg Baltic Sea Region, Co-funded by the European Union och Sumps for BSR.