Kontroll av ansökningar innebär att vi jämför de uppgifter som du lämnat i ansökan med exempelvis fakturor, kontoutdrag och andra underlag, beroende på vad du ansökt om.
När din ansökan blir uttagen för kontroll
När din ansökan blir uttagen för kontroll
- Får du en notis via sms/e-post med länk till ett meddelande i ditt ärende i e-tjänsten om att din ansökan blivit uttagen för kontroll.
- Har du tre vardagar på dig att lämna in underlagen som styrker uppgifterna i din ansökan.
Ansökan handläggs inte förrän underlagen lämnats in. Skickas inte underlagen avslås din ansökan.
Så här lämnar du in underlagen
Du kan bifoga underlagen digitalt genom att svara på meddelandet i ditt ärende på Mina sidor i e-tjänsten genom att använda din mobiltelefon för att fota underlagen eller bifoga filerna. Du kan också lämna in papperskopior på underlagen till receptionen på Första Magasinsgatan 9 i Gävle.
Detta behöver du lämna in
Beroende på vad du sökt om samt uppgett för information i din ansökan kan följande underlag behöva lämnas in:
- Kontoöversikt från banken (en sammanställning av vilka konton ni har)
- Kontoutdrag från samtliga bankkonton en månad bakåt (vi godkänner endast filer i PDF-format)
- Underlag på de utgifter ni begärt ersättning för, ex. hyran, el, hemförsäkring, busskort
- Underlag på de inkomster ni har, ex. lönespecifikation, aktivitetsstöd eller liknande.