Så här överklagar du
Din överklagan ska vara skriftlig. Du behöver ingen särskild blankett.
En överklagan ska innehålla:
- Vilket beslut du överklagar och vad du tycker är fel.
- Hur du vill att beslutet ska ändras.
- Vilka fakta du tycker är viktiga för att rätt beslut ska kunna tas.
- Om du har bevis som kan styrka det du berättar ska du skicka in dem tillsammans med överklagan.
För att domstolen lätt ska kunna få tag på dig är det också viktigt med dina kontaktuppgifter. Skicka alltså även in följande:
- Ditt personnummer
- Postadress
- Telefonnummer
- E-postadress
Du ska skicka överklagan till den som har fattat beslutet och lämna den skriftliga överklagan med eventuella bilagor i Gävle Välfärds reception på Första Magasinsgatan 9, eller skicka in det per post till Välfärd Gävle – Enhet för Ekonomiskt Bistånd, Box 825, 801 30 Gävle.
När en överklagan kommer in till Enhet för Ekonomiskt Bistånd tittar en handläggare på ditt ärende. Det ska först prövas om överklagandet har kommit in i rätt tid. Om överklagan har kommit in för sent avvisas den. Ett skriftligt beslut om att avvisa överklagan skickas hem till dig i detta fall.
Om överklagan kommer in i rätt tid överlämnas detta skyndsamt med övriga handlingar i ärendet till Förvaltningsrätten.
Om beslutet som har överklagats ändras ska Enhet för Ekonomiskt Bistånd överlämna även det nya beslutet till Förvaltningsrätten.