Huvudmeny

Tillstånd för lotteri

Vill din förening eller ditt trossamfund anordna ett så kallat registreringslotteri? Då behöver ni ansöka om tillstånd för att bli registrerade. Här kan du läsa om regler, hur du ansöker och vad det kostar.

Vad är registreringslotteri?

Ett registreringslotteri är en enklare form av lotteri för ideella föreningar eller registrerade trossamfund som

  • ägnar sig åt allmännyttig verksamhet
  • är öppna för alla
  • har behov av inkomster från lotteri.

För att få starta ett lotteri behöver föreningen ansöka om tillstånd och bli registrerad hos kommunen och sen meddela start av lotteri. När lotteriet är slut ska resultatet redovisas till oss. För varje lotteri måste det finnas en utsedd kontaktperson.

En registrerad förening får anordna registreringslotterier i högst fem år. Under den perioden kan föreningen arrangera flera olika lotterier under samma registrering. Där efter behöver en ny ansökan om registrering skickas in.

I ett registreringslotteri får högsta kontantvinst vara ett prisbasbelopp. Vinsterna ska vara 35–50 procent av lotteriets försäljning. En förening får som mest omsätta 33 ⅓ prisbasbelopp under fem år. År 2025 är ett prisbasbelopp 58 800 kronor. Det betyder att

  • Högsta kontantvinst i ett registreringslotteri är 58 800 kronor.
  • Föreningens lotterier får som mest omsätta 1 958 040 kronor på fem år.

Om omsättningsgränsen passeras kan vi inte godkänna fler ansökningar förrän femårsperioden är slut. Då måste föreningen i stället söka licens hos Spelinspektionen.

Vid vinstdragning ska inget fusk kunna förekomma. Dragning ska antingen ske genom en kontrollant från kommunen eller via en digital tjänst.

  • Lotteriet får bara säljas i de kommuner där föreningen är aktiv. Om lotteriet sker på en webbsida måste det finnas tekniska spärrar som gör att bara personer i den aktuella kommunen kan köpa lotter.
  • Lotter får inte säljas via ett serviceföretag med fast försäljningsplats.
  • Vinstandelen ska stå på lottsedeln, lottlistan eller där lotteriet säljs.

Ansök, starta och redovisa

Ansök om tillstånd för registrering hos kommunen

Ansök om tillstånd för registrering genom att skicka in ansökningsblankett tillsammans med kompletterande underlag till oss.

  • Verksamhetsberättelse
  • Resultat- och balansräkning
  • Revisionsberättelse
  • Föreningens stadgar
  • Föreningens styrelseprotokoll där styrelsen har beslutat att registrera sig för lotterier
  • Vem som har valts som kontaktperson i föreningen för lotterier

Samtliga bilagor ska vara de senast upprättade, det vill säga föregående års.

Efter att du ansökt

Efter att vi granskat din ansökan tar vi beslut att registrera föreningen eller inte. Det sker vanligtvis inom två veckor. Om något underlag saknas så kontaktar vi dig och då kan det ta längre tid innan du får ett beslut.

Du får inte starta lotteri innan din ansökan är beviljad.

Starta ett lotteri efter godkänd registrering

När din registrering har blivit godkänd har du tillstånd att genomföra lotterier. Men du behöver lämna in uppgifter till oss, exempelvis typ av lotteri, datum, vinstvärde, hur dragning ska genomföras och kontrolleras. Det gör du i blanketten nedan. Efter det får du starta ett lotteri.

Du kan också välja att skicka in ansökningsblankett och startblankett samtidigt.

Redovisa lotteri

Efter att lotteriet är färdigt ska du redovisa resultatet till oss, bland annat inkomster och utgifter för lotteriet. Det gör du i blanketten nedan.

Då behöver du inte ansöka om tillstånd för att bli registrerad

Det finns undantag när föreningen inte behöver ansöka om tillstånd för att få anordna lotterier. Det kan till exempel vara om:

  • det inte kostar något för att delta.
  • lotteriet arrangeras i privat sammanhang med låga belopp
  • lotteriet arrangeras i samband med en offentlig nöjestillställning inom Gävle kommun.

Läs mer om när du inte behöver ansöka om tillstånd på Spelinspektionens hemsida.

Avgifter

Ansökningsavgift

Vi tar ut en engångsavgift för varje ny ansökan om registrering. Avgiften för 2025: 1275 kronor.

Kontrollarvode

Efter att en förening med registrerad ansökan har genomfört och skickat in redovisningen för lotteriet tar vi ut ett kontrollarvode på 3 % baserat på lotteriets totala försäljning. Kontrollarvodet är bestämt utifrån riktlinjer från spelinspektionen.

Särskild arbetsinsats

Om ett lotteri skulle kräva en särskild arbetsinsats av kommunen, exempelvis om olika dragningar ska utföras som kräver extra kontroller, tar vi ut en extra avgift på 1342 kronor per timme.

Mer om lotteritillstånd

Mer information om registreringslotteri eller andra typer av lotterier och spel hittar du på Spelinspektionens webbplats.

Kontakt

Vill du som förening komma i kontakt med handläggare för frågor om registreringslotteri, kontrollant eller din ansökan, kontakta Gävle kommuns kundtjänst.