Gävle kommun lämnar en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Publicerad 24 juni 2025 07.20
Senast uppdaterad 24 juni 2025 09.24
Under perioden 30 januari till 4 februari i år lyckades boendestödjare inte nå personen per telefon, men trots det skedde inga andra typer av kontaktförsök. När boendestödets kontaktperson åkte till bostaden den 4 februari och tog sig in med hjälp av polis, påträffades personen avliden.
Det här är en tragisk händelse och ett misslyckande från vår sida, säger Helén Polmé, kontorschef Stöd i hemmet. Det finns tydliga rutiner för hur våra medarbetare ska agera när de inte får kontakt. Här har de upprepade gånger inte följts.
Utredningen konstaterar att den överenskommelse om daglig kontakt som funnits, inte har följts. Det har även framkommit att kontakt uteblivit vid ytterligare ett flertal tillfällen under januari 2025. Verksamheten behöver arbeta mer med systematik i sina uppdrag, ha bättre kontroll över sina avvikelser och rätta till brister i utförandet av insatserna.
Bland de åtgärder som verksamheten nu tagit fram, är att föra daglig statistik över ej utförda insatser. Egenkontrollen ska utvecklas och det ska ske utbildningsinsatser i systematiskt kvalitetsarbete.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har nu mottagit den utredning som genomförts efter händelsen. IVO kommer att bedöma om de åtgärder som Välfärd Gävle har identifierat, är tillräckliga för att komma till rätta med bristerna och förhindra att de uppstår igen.