Gävles samtliga partier i upprop för Ostkustbanan

Kommunalråden för samtliga partier i kommunfullmäktige har gått samman i ett upprop för att säkra finansiering för Ostkustbanan

Nästa år släpper regeringen en ny nationell transportplan som avgör finansieringen av Sveriges infrastruktursatsningar kommande år. Läs Gävles enade upprop för Ostkustbanan här:

Sveriges getingmidja mellan nord och syd måste finansieras i sin helhet

Gästrikland-Hälsingland är Sveriges getingmidja när det kommer till infrastruktur. Här hämmas transporter av nationella och internationella godsflöden, likväl som regional arbetsmarknad.

Gävles alla politiska partier är rörande överens om att regeringen måste hålla fast vid sitt löfte att bygga hela Nya Ostkustbanan och att detta måste finansieras i den nationella transportplanen.

Det är avgörande för Gävle, för vår region och för hela Sveriges konkurrenskraft!

Därför vänder vi oss nu gemensamt direkt till Regeringen med uppmaningen att tydligt ge Trafikverket både förutsättningar och direktiv om att genomföra utbyggnaden av Nya Ostkustbanan enligt plan.

Gävle-Kringlan: En helhetssatsning med nationell betydelse

Projektet Gävle-Kringlan innehåller inte bara Ostkustbanan, här ingår förbättrade förutsättningar för Bergslagsbanan, Norra stambanan och den nya regionala tågstationen Gävle Västra. Tre avgörande järnvägar för Sveriges transporter av gods och personer samt en ny station för länsövergripande resor vid regionens största sjukhus. För Gävle, som är ett logistiknav med stark industri och Östersjöns största hamnar, innebär järnvägens nuvarande brister en flaskhals i systemet som blir en bromskloss för utveckling, tillväxt, konkurrenskraft och klimatomställning i hela landet.

En fullt utbyggd dubbelspårig Nya Ostkustbana skulle mer än fördubbla kapaciteten på sträckan, korta restiderna, förbättra punktligheten och minska klimatpåverkan. Projektet är ett av få järnvägsprojekt med en samhällsekonomisk lönsamhet, om regeringen gör som i alla andra infrastrukturprojekt och ser hela stråket som ett projekt.

Gävle – Kringlan är en del av statens avtal med oss och Region Gävleborg, som inte bara innebär ny dubbelspårig järnväg, utan även möjliggör nybyggnation av Gävle rangerbangård som Trafikverket har pekat ut som en av de stora i Mellansverige.

Stärkt koppling till Gävle hamn och Mälardalen

Projektet gör det också möjligt att på sikt bygga ut en ny spåranslutning till Gävle hamn, vilket skulle underlätta och stärka transporter till och från Mälardalsregionen. Satsningen kommer att betala sig på många sätt; i form av ökad tillgänglighet, fler arbetstillfällen, kortare restider, starkare regional utveckling och ökad konkurrenskraft för våra företag.

Regional balans och nationell effiktivitet

Gävles åtta partier står enade i den här frågan, för Sveriges konkurrenskraft, för att Sverige ska hålla EU:s krav på TEN-T nätet, för en prioritering av projekt med hög genomförbarhet och samhällsekonomi.

Vi vill kroka arm med Regeringen i det här arbetet. Inte bara för Gävles eller Norrlands skull. Utan för det nationella intresse som detta stråk är och hur väl det kan bidra till regional balans och nationell effektivitet i infrastrukturen.

Kommunalråd

  • Åsa Wiklund Lång, Kommunstyrelsens ordförande (S)
  • Julia Brozin, Kommunstyrelsens vice ordförande (C)
  • Jan Myléus, Kommunalråd (KD)
  • Kristofer Dahlgren, Kommunalråd (L)
  • Therese Metz, Kommunalråd (MP)
  • William Elofsson, Kommunstyrelsens andre vice ordförande samt kommunalråd i opposition (M)
  • Richard Carlsson, Kommunalråd i opposition (SD)
  • Maritha Johansson, Kommunalråd i opposition (V)

Den här texten publicerades på debattsidan i Gefle Dagblad den 25 juni 2025.