Huvudmeny

Ansök om färdtjänst

För resor inom Gävleborgs län.

Vem är färdtjänst till för

Färdtjänst finns till för dig som har särskilda behov och inte klarar att resa med den reguljära kollektivtrafiken. Du reser tillsammans med andra som har särskilda behov. Du åker i personbil eller i ett fordon med rullstolsplats.

Precis som i den övriga kollektivtrafiken kan resan ta längre tid än om du reser med eget fordon, eftersom resan anpassas till flera resenärer.

Du söker tillstånd för färdtjänst hos oss. För att bli beviljad färdtjänst ska du ha allvarliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationer.

Vem får ansöka

  • Du som har en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader
  • är folkbokförd i kommunen
  • god man, förvaltare eller företrädare.

För att ansöka om färdtjänst för någon annan behöver du som

  • anhörig (make, maka, barn eller förälder) inte bifoga en fullmakt.
  • ombud eller företrädare (till exempel om du är sambo eller vän) skicka in en fullmakt underskriven av kunden.
  • god man eller förvaltare skicka in registerutdrag om ställföreträdarskap.

Fullmakt att företräda någon annan gällande färdtjänst (blankett).

Ansök om tillstånd

Du kan ansöka digitalt genom att logga in med e-legitimation eller skriva ut och fylla i ansökningsblanketten.

Har du ingen möjlighet att skriva ut kan du kontakta vår kundtjänst för att få den hemskickad.

Färdtjänst gäller inte sjuk- och behandlingsresor.

Handläggningstid och beslut

Vi beviljar färdtjänst utifrån hur din funktionsnedsättning påverkar din förmåga att resa eller förflytta dig med buss eller tåg. Inte utifrån vilken diagnos eller ålder du har.

Om din ansökan är komplett tar handläggningstiden cirka sex–åtta veckor. Om vi saknar information kontaktar vi dig och handläggningstiden kan bli längre.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Här kan du lämna synpunkter på sidans innehåll. Det hjälper oss att göra webbplatsen bättre.

Tack för din synpunkt!

Hur kan vi förbättra innehållet på sidan?

Beskriv vad du saknar eller vad du tycker inte stämmer. Vi har inte möjlighet att svara på dina synpunkter. Kontakta kundtjänst om du har frågor. Uppge inte några personuppgifter.