Skolträdgårdar i Gävle växer – både bokstavligt och bildligt

Gröna lärmiljöer får allt större betydelse i våra skolor och förskolor. Med hjälp av externa medel och expertstöd utvecklas skolträdgårdar som stärker både undervisning och hållbarhetsarbete.
Pallkragar och krukor med olika växter och grönska.

Gävle i topp när det gäller skogsträdgårdar

Skolträdgården fungerar som en plats för ämnesövergripande lärande och stärker barns och elevers handlingskompetens.

Lilla Sätraskolan, Nävergårdens förskola och Olsbackagårdens förskola är några av de verksamheter som intervjuades i början av 2024 inom ramen för en svensk-italiensk forskningsstudie.

Nu har resultaten kommit och studien visar att vi är den tredje mest betydelsefulla aktören i Sverige när det gäller framväxten av offentliga skogsträdgårdar – matlundar med fleråriga ätbara växter.

Idag har över 90 procent av våra skolor och förskolor en skolträdgård. Av dessa har 13 verksamheter även utvecklat skogsträdgårdar.

Externa bidrag ger skjuts åt utvecklingen

Flera verksamheter har under året sökt och fått ekonomiskt stöd för att utveckla sina trädgårdar:

  • Vallbacksskolan anpassad grundskola och Polhemsskolan har fått 10 000 kronor vardera från välgörenhetsorganisationen Change-X.
  • Milboskolan (förskoleklass till årskurs 3) och Lergökens förskola har fått 60 000 kronor var från samma organisation, för att etablera skogsträdgårdar.

Vi har även beviljats totalt 350 000 kronor från Region Gävleborgs Miljöpengarför att utveckla ytterligare fem skolträdgårdar under en treårsperiod. Under 2025 är det Masurgårdens förskola som får ta del av dessa medel.

Samarbete med experter och kunskapsdelning

Plantering och urval av växter sker i samarbete med skogsträdgårdsexperter från Färnebo folkhögskola i Stjärnsund. Vi sprider vår kunskap till andra kommuner – bland annat har Stockholms stad tagit del av våra erfarenheter inför sitt större utvecklingsarbete kring skolträdgårdar.